Naturvetenskapsprogrammets Hållbarhetsdagar

Under Hållbarhetsdagarna för Karolinska gymnasiets Naturvetenskapsprogram fördjupar sig elever och lärare under två dagar i lokala, nationella eller globala hållbarhetsmål samt Inner development goals och klimatpsykologi.

Översikt över de globala hållbarhetsmålen.

Torsdagen och fredagen den 9–10 november är det Hållbarhetsdagar för elever och lärare på Naturvetenskapsprogrammets alla årskurser. Det är andra året i rad som Hållbarhetsdagarna genomförs.

Vad händer under Hållbarhetsdagarna?

Under två dagar fördjupar sig elever och lärare på Naturvetenskapsprogrammet i de globala hållbarhetsmålen. Fokus kommer också ligga på klimatpsykologi och Inner Development Goals, som handlar om den personliga utvecklingen och hur den är en förutsättning för att uppnå de 17 hållbarhetsmålen i FN:s Agenda 2030:

– Vi har de globala målen som grund för dagarna, men lägger till ytterligare ett skikt för att förstå hur vi människor reagerar på förändring och vad som behövs för att vi ska välkomna förändring, berättar Stefan Törnblom, lärare vid Naturvetenskapsprogrammet, Karolinska gymnasiet.

Lokala, nationella och globala hållbarhetsmål

Årskurs 1 arbetar med lokala hållbarhetsfrågor till exempel ekologiska fotavtryck, biologisk mångfald och skogsbruk, vatten och rewilding i Oset och Rynningeviken.

Årskurs 2 arbetar med nationella hållbarhetsfrågor om energikällor och energianvändning.

Årskurs 3 arbetar med globala hållbarhetsfrågor och inre omställning vilket kommer resultera i en utställning.

Föreläsningar

Under båda dagarna får eleverna delta i föreläsningar och studiebesök.

På torsdag förmiddag får eleverna i årskurs 3 lyssna på Kata Nylén från Klimatpsykologerna. Hon föreläser om klimatpsykologi och beteendeförändring, och berättar om våra psykologiska reaktioner på klimatfrågor och klimatkriser. Därefter får eleverna en kort genomgång av den senaste utvecklingen i klimatforskningen och information av sina olika uppdrag.

På fredagen blir det ytterligare en föreläsning, denna gång av Lotta Adelstål från Den globala skolan. Den handlar om Inner Development Goals, ett komplement till Sustainable Development Goals, eller Globala målen.

Utställning av årskurs 3

Årskurs 3 gör en utställning som visas på skolan vecka 46, på Stadsbiblioteket vecka 48 och på öppet hus 29 november 2023.

Om Naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program där teori varvas med laborationer, experiment, fältstudier och grupparbeten. Under Hållbarhetsdagarna kommer elever i årskurs 3 göra grupparbeten som ska resultera i en utställning med hållbarhetstema. Utställningen kommer visas på skolan vecka 46, på Stadsbiblioteket v. 48 och på öppet hus 29 november.

Globala målen och Inner development Goals

Här kan du läsa mer om några av de globala målen.