Saad tävlar i Yrkes-sm i butiksförsäljning
Efter en uttagningstävling i Göteborg har Saad Al-saedi, som går tredje året på Försäljnings- och serviceprogrammet på Rudbecksgymnasiet, gått vidare till final i Yrkes-sm i butiksförsäljning. Finalen är den 23–25 april i Karlstad.
Försäljnings- och serviceprogrammet är certifierade via Handelsrådet och får då återkommande information om exempelvis tävlingar och nyheter inom Handelsbranschen. Och det var i samband med ett sådant tips på tävling som lärarna på skolan föreslog att Saad skulle söka till tävlingen.
– För att bli nominerad till en sådan tävling ska man under skoltiden visa hur professionell, engagerad och innovativ man är. Lärarna kommer märka av det och kommer sedan att nominera dig, precis som mina lärare gjorde, berättar Saad.
Efter att ha spelat in en videohälsning blev han sedan antagen till Handelns Yrkestävlingar i Göteborg där uttagningen pågick i två dagar. Sex elever var uttagna till semifinalen där jurun betygsatte deras kundservice och förmåga att exempelvis exponera varor.
– Under den här tävlingen har jag lärt mig att aldrig ge upp, att anta nya utmaningar och se det som en lärdom, fortsätter Saad.
De viktigaste egenskaperna för att vara en bra säljare är att man är professionell i sin service och har en innovativ säljteknik, menar Saad. Med dessa egenskaper är Försäljnings- och serviceprogrammet ett perfekt program att satsa på.
– Ytterligare en bra sak med programmet är att man får praktisera och komma in i arbetslivet tidigt, säger Saad.
Anita Norelius är lärare i bland annat Servicekunskap och Personlig försäljning berättar att mycket fokus ligger på service och bemötande, vilket är inriktningen som Saad tävlar inom på Yrkes-SM i Karlstad.
– Det som är värdefullt med att delta i tävlingar inom olika former av yrkeskunskap är att vi uppmuntrar våra elever till en stolthet och en större insikt kring vad ett professionellt bemötande faktiskt innebär, berättar Anita. Tävlingar inom yrkeskategorin "Säljare" behövs för att sprida budskapet av att lyssna på kunden, lära sig "se" kundens behov och vara den säljarens som kunden aldrig glömmer utifrån ett positivt bemötande.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.