Dystopisk roman av nobelprisad författare

Ett framtida Amerika sett ur en robots, en så kallad artificiell väns, ögon.

Boken utspelar sig i ett framtida Amerika där den högsta samhällsklassen är människor som genmanipulerats och då blivit "höjda". Berättelsens huvudperson är Klara, en humanoid robot som är till försäljning som en AV (artificiell vän). Dessa artificiella vänner köps av föräldrar som sällskap åt sina barn och ungdomar. Klara köps så småningom som AV åt Josie. Från affären får vi följa med Klara till sitt nya hem och vara med i alla de nya situationer som roboten ställs inför. Bland annat får Klara veta att Josie är allvarligt sjuk och bestämmer sig för att göra sitt yttersta för att rädda Josie!

Det väcks många frågor under berättelsens gång, hur människolik kan en robot bli, hur kommer framtiden att se ut och vad är det egentligen som gör oss mänskliga?

Läs mer på vår blogg Bokpärlan

Finns boken på ditt bibliotek?