Forget Me Not av Ellie Terry

Calli samlar på stenar från platser där hon bott, den senaste bara ett par dagar gammal. Varje gång hennes mamma gör slut med en pojkvän måste de flytta och varje gång blir Calli den nya och annorlunda i klassen.

Calli är annorlunda mer än att bara vara ny i klassen, det är ofrivilliga rörelser och läten hon inte kan kontrollera som hon försöker dölja med stora fula klänningar. En läkare sade att det är ”bättre om du inte berättar att du har Tourettes, det gör bara att andra behandlar dig annorlunda.” Så Calli berättar inte utan fortsätter försöka kontrollera det hon omöjligt kan kontrollera.

I tvättstugan till deras nya lägenhet träffar Calli Jinsong. Han går i samma klass som henne och när de blir vänner blir Callis oro för att behöva flytta igen större.

I dikter/prosalyrik får vi följa Calli som försöker hitta sin plats och ta kommandot över sitt eget liv. Ellie Terry har själv tourettes syndrom och beskriver vardagen på ett självklart sätt, med både det bra och det dåliga.

Just nu finns boken bara på engelska. Men det är en av de bästa böckerna jag läst i år, så rekommenderar den mycket varmt!

Läs mer på vår blogg Bokpärlan

Finns boken på ditt bibliotek?