Mord och musik i Alsta

Detta boktips handlar egentligen om en serie skriven av Mats Berggren. Böckerna utspelar sig i Alsta, en fiktiv förort till Stockholm, där vi får vi följa några ungdomar före och efter ett allvarligt brott begås.

Redan när vi börjar första boken, Onsdag kväll strax före sju, vet vi att en kille kommer att dö. Men vem han är och vem som dödat honom uppdagas inte förrän i slutet av boken. Fram tills dess följer några elever på en skola i Alsta. Vanliga ungdomar som försöker navigera skolan, kompisar, kärlek och som inte har en aning om att någon i deras närhet snart ska dö.

Bok två, Din syster måste dö, och bok tre, Den vita glöden, handlar om vad som hände efteråt. Medan den ansvarige avtjänar sitt straff och de som är kvar i Alsta försöker fortsätta leva sina liv. Om förbjuden kärlek och att ta ansvar för det man gjort.

Läs mer på vår blogg Bokpärlan

Finns boken på ditt bibliotek? Onsdag kväll

Finns boken på ditt bibliotek? Din syster måste dö

Finns boken på ditt bibliotek? Den vita glöden