Närmar du dig mjukt

Vi får lära känna två 15-åringar som samtidigt börjar på en ny privatskola. Ellie bryter inte av mot mängden då hon är vit men Jeremiah (Miah) däremot är en av få svarta på skolan. Redan då de bokstavligen stöter ihop i korridoren väcks ett intresse för varandra i dem båda och de kan inte sluta tänka på den andre.

Författaren skildrar så fint hur härlig, svår och förvirrande en förälskelse kan vara. Ibland kan den också vara väldigt komplicerad och så är det för Ellie och Miah för innan de möttes hade ingen av dem ens tänkt tanken att vara tillsammans med någon som inte har samma hudfärg som de själva och de märker genast av omgivningens ständiga blickar på dem och båda drar sig för att berätta om den andra hemma.

Boktiteln är hämtad från en dikt av en afroamerikansk poet, Audry Lorde. Vill du läsa den i original?

Läs mer på vår blogg Bokpärlan

Finns boken på ditt bibliotek?