Poetiska g-krafter?

Asfaltsland är amerikanenen S.A Cosbys flerfaldigt belönade debutroman. En thriller i den klassiska hårdkokta stilen.

Romanen berättas ur Beuregards "Bugs" perspektiv. Han har ett förflutet som östkustens bästa flyktchaufför. Det kriminella har han lagt bakom sig sedan han skaffade familj och egen bilverkstad. Men när livet trasslar till sig rejält, ekonomin är körd i botten, och "erbjudandet" om en sista stöt kommer från gamla gänget är det svårt att stå emot. Allt är väl planerat och säkrat. Inget kan gå fel... eller?

Bug lever i symbios med sina motorer, i synnerhet Dustern, kanske den enda han litar på fullt ut. Han har levt hela sitt liv med svek. Fadern övergav familjen utan ett spår och omnämns som "en vålnad utan grav". Varför försvann han?

Mycket kretsar kring bilar, både symboliskt och konkret för biljakter och bilkrascher handlingen framåt och det borde dra till sig en del motorintresserade läsare. Jag är inte en av dem men gillar boken för karaktärernas skull. Man känner starkt med Bug som är marginaliserad i samhället på grund av sin hudfärg och sitt arv. Han är en komplex karaktär med bra och dåliga sidor som han hela tiden slits mellan. I tillbakablickar får vi följa Bugs uppväxt. Vilket arv ska han föra vidare till sina barn? Kan man bryta mönster? Med förfäran inser han att den 12-årige sonen redan börjat ta efter sina egna sämsta sidor.

Det är spännande, hårdkokt och känslosamt på samma gång. Adrenalin, motorolja och g-krafter varvas med poetiska utsvävningar och ett rikt bildspråk. Språket är en av bokens styrkor tycker jag. Jag märker att jag väldigt ofta vill citera ur den.

...killar som Beuregard inte hade lyxen att välja. Ingen pappa. En mamma som var en punktering och en dåligt dag från ett nervöst sammanbrott och mor- och farföräldrar som hade levt och dött under yttersta fattigdom. För killar som Beuregard var universitetet bara något att drömma om. Mr Skorzeny kunde lika gärna ha föreslagit att han skulle åka till Mars.

Boken känns viktig och aktuell, med tanke på rasism och gängkriminalitet. Vi köpte in en gruppuppsättning och har nu läst den för första gången tillsammans. Eleverna gillade verkligen boken och den var ett fantastiskt diskussionsunderlag. Kan verkligen rekommenderas!

Läs mer på vår blogg Bokpärlan

Finns boken på ditt bibliotek?