The lost wife av Alyson Richman

Boken inleds i New York 2000 då Josef, en 85-årig man, är på sitt barnbarns övning inför bröllopsmiddagen. Där börjar han prata med den blivande brudens mormor och han tycker att hon ser bekant ut. Då han ser ett märke på hennes handled inser han vem hon är och säger: "Lenka, det är jag. Josef, din man."

Vi förflyttas i tid till Tjeckoslovakien före och under andra världskriget. Judiska Josef och Lenka får en kort tid tillsammans innan han tillsammans med sin familj flyr landet 1938. Lenka vägrar att lämna sin familj och planen är att det nygifta paret ska återförenas snarast. Det kommer att dröja fram till 2000. Under tiden får i följa med Lenka till koncentrationslägret Teresienstadt där hon som konststudent får speciella arbetsuppgifter snart hör hon rykten om en hemlig motståndsrörelse i lägret. Josef tar sig till i USA och trots att livet går vidare har han svårt att glömma sitt livs kärlek som han var tvungen att överge.

Läs mer om boken på vår blogg Bokpärlan.

Se om boken finns inne på ditt bibliotek.