Två böcker av Jordyn Taylor

Jordyn Taylor är för mig en ny, trevlig bekantskap som jag precis läst två böcker av och eftersom jag inte kan välja vilken av dem jag vill skriva om blir det lite kort om båda två. Gemensamt för böckerna är att de utspelas både i nutid och historisk tid vilket gör att du blir väldigt nyfiken på att läsa vidare för att få veta vad som verkligen hände - då.

The Paper Girl of Paris
Nu: 16-åriga Alice kommer till Paris för att städa ur sin nyligen avlidna mormors lägenhet, som ingen visste fanns. Den verkar ha lämnats helt plötsligt och i den ser Alice spår efter en familj hon aldrig hört något om. Hon hittar även ett fotografi som får henne att undra om en skamlig hemlighet döljer sig i historien.

Då: 16-åriga Adalyn lever i det av nazisterna ockuperade Paris och avskyr att se tyskarna på gatorna. Vardagen har blivit en hemsk mardröm. Av en slump dras hon in i motståndsrörlsens arbete men hon har förstås ingen aning om vilket högt pris hon skulle komma att få betala för sin insats.

Don't Breathe a Word
Nu: Utan att ha blivit tillfrågad av sin mamma och styvpappa befinner sig Eva plötsligt på en fin internatskola, Hardwick Preparatory Academy. Där blir hon snart både glad och smickrad över att kontaktas av "the Fives", skolans hemliga sällskap som bara noggrant utvalda elever får en möjlighet att vara med i. Efter ett tag böjar Eva dock ifrågasätta varför sällskapet existerar. Är det verkligen bara för de häftiga festerna och privilegierna som medlemmarna ånjuter från skolledningen?

1962: Connie är en av sex studenter som ska delta i en simulering av hur bra skolans skyddsrum fungerar om man skulle drabbas av radioaktivt avfall i området. Väldigt snart inser alla deltagare att de inte hade en aning om vad testet kommer att innebära för dem. Alla kanske inte ens överlever?

Läs mer på vår blogg Bokpärlan

Finns boken på ditt bibliotek?