Två fina romaner om Vietnam och dess historia

Jag har läst två olika romaner som båda kretsar mycket kring 70-talets Vietnamkrig. "När bergen sjunger" av Nguyễn Phan Quế Mai och "Em" av Kim Thúy.

"När bergen sjunger" är en historia om flickan Huong och hennes familj. Vi får följa Huong som barn under Vietnamkriget då hon bor med sin mormoder eftersom de andra i familjen och släkten är ute i striderna. Mormodern Dieu Lan berättar historier om sitt liv för Huong så vi får även en inblick i 50-talets Vietnam och familjens historia.

"Em" utspelar sig till största delen under 70-talet. En viktig del i boken är "Operation Babylift" då tusentals föräldralösa barn evakuerades från Vietnam till USA. Vi får följa flera olika personer vars historier på ett eller annat sätt kommer att sammanflätas ju längre man läser.

Läs mer på vår blogg Bokpärlan

Finns boken på ditt bibliotek? När bergen sjunger

Finns boken på ditt bibliotek? Em