Naturbruksprogrammet bjuder in till fest – välkommen på Naturbruksdagen!

Träffa våra hästar, provkör en traktor och testa våra simulatorer – det och mycket mer händer på Naturbruksdagen på Kvinnerstaområdet lördag 29 april.

Tid och plats

• Lördag 29 april 2023, kl. 10–15.
  • Adress: Kvinnerstaområdet, Kvinnersta 533, Örebro.

– Naturbruksdagen är både ett öppet hus för de ungdomar som ska söka gymnasiet och en händelserik och rolig dag för hela familjen, berättar Linnea Gerlström, rektor på Naturbruksprogrammet.

För den hästintresserade finns till exempel möjlighet att träffa utbildningens hästar, se uppvisning av islandshästar och körhästar och även testa skogskörning med häst. För den motorintresserade finns möjlighet att testa utbildningens simulatorer, se utställning av skotare och testa att köra en traktor. För den djurintresserade finns förutom hästar möjlighet att hälsa på kor och får. Dagen bjuder också på flera tävlingar, utställare och god mat! Självklart finns både våra elever och lärare på plats under dagen.

Inriktning häst

• Öppna stallar, visning av skolans hästar och utbildning.
  • Uppvisning av islandshästar och körhästar.
  • Skogskörning med häst.
  • Hästloppis
  • Käpphästtävling

Inriktning skogsbruk

• Testa våra simulatorer.
  • Utställning av skotare.
  • Sågverk

Inriktning lantbruk

• Dikor med kalv och tackor med lamm
  • Traktorkörning och utställning, även veterantraktorer.
  • Prova på att köra traktor, eller provsitt en traktor.
  • Autostyrd traktor med GPS på bana.
  • Styrketävling. Dra/lyft en traktor!

Prisutdelning

• Vem har lyckats odla den kraftigaste spannmålsplantan? Välkommen till finalen för vår odlingstävling kl. 13.

Mat och aktiviteter

• Utställare från branschen.
  • God mat och fika finns att köpa på plats!
  • Försäljning av tomat- och gurkplantor, fågelholkar och ved från Gymnasiesärskolans program Skog, mark och djur.
  • Tipspromenader för barn och vuxna.

Parkering sköts av elever från Naturbruksprogrammet, 10 kr (Swish).

En av länets bästa hästanläggningar och modern skogsmaskinpark

I Sverige har antalet elever som söker till Naturbruksprogrammet ökat markant de senaste åren och programmet har blivit ett av de mest populära yrkesprogrammen. På Kvinnerstaområdet finns en av länets bästa hästanläggningar, eget utbildningsstall och egen anläggning med ridhus och träningsmöjligheter för både ridning och trav. Det finns också en modern skogsmaskinpark, simulatorer och egen skogsmark, som eleverna brukar med moderna skogsmaskiner.

– De senaste åren har Naturbruksprogrammet på Kvinnerstaområdet genomgått stora förändringar för att bli ännu mer attraktivt och matcha branschens efterfrågan på arbetskraft. Idag är det fler elever som söker till inriktningen Lantbruk utan att ha någon tidigare bakgrund inom lantbruk. Det är väldigt positivt med tanke på det stora kompetensbehov som finns inom branschen. Många av eleverna inom samtliga inriktningar får erbjudanden om anställning redan innan examen, säger rektor Linnea Gerlström.

Sedan 2021 är Naturbruksprogrammet en del av Karolinska gymnasiet och erbjuder inriktningarna lantbruk, hästhållning och skogsbruk. Eleverna läser gymnasiegemensamma ämnen i centrala Örebro och yrkeskurserna på Kvinnerstaområdet och ute på gårdar hos länets lantbrukare.

Läs mer om Naturbruksprogrammet

Mer information

Har du frågor eller vill du vara utställare på Naturbruksdagen? Kontakta Ida Lundstedt, ida.a.lundstedt@orebro.se, 019-21 37 81.