Alva Andersson

Alva Andersson har fått både dansutbildning och en högskoleförberedande utbildning på estetiska programmets dansinriktning. Foto: Hanna Ekegren

Möt Alva som går på Estetiska programmet med inriktning dans på Karolinska gymnasiet

Varför valde du estetiska programmets dansinriktning?

– Jag har dansat på fritiden sen jag var sju år, och därför var jag inne på gymnasium med både dans och utbildning. Jag funderade på olika gymnasier men jag var på öppet hus och ”elev för en dag” här på Karro och tyckte att Karros danslinje passade mig bäst. Lärarna och eleverna hjälpte mig och gjorde mitt val lättare, eftersom jag fick en tydligare bild av estetiska programmet och Karro som skola, förklarar Alva Andersson som går tredje året på dansinriktningen.

Alva tycker att dans-programmet har ett stort utbud av olika dansstilar, bl.a. balett och egenskapande, och detta passar henne väldigt bra. Hon ville även gå en utbildning där hon kunde välja till kurser så hon skulle få en mer fullständig undervisning.

Hur är det att gå på estet dans?

– Det har varit väldigt roligt och väldigt utvecklande. Både inom dansen och för mig som person. Eftersom det inte är någon audition för att komma in på programmet så är det många olika nivåer i gruppen. Vi är åtta stycken i gruppen nu, så vi är inte så många, men det har fungerat bra, och vi är en mysig grupp, säger Alva. Vi har varit med och framträtt mycket under dessa tre år.

Hur är det att gå på Karro?

– Innan jag började på Karro visste jag inte så mycket om skolan och jag hade hört mycket rykten om hur man ska vara för att passa in. I början tänkte jag ”Passar jag verkligen in här?”. Men nu känner jag att kan vara mig själv och att man passar in bra. Lärarna är fantastiska och jag har fått många vänner under tiden här. Miljön på skolan är väldigt bra och det är kul att det sker många olika aktiviteter, och jag gillar även karroandan.

Hur har du utvecklats här?

– Vi har jobbat med att samarbeta i grupp och att skapa eget och våga vara kreativ, och jag har utvecklats inom detta. Jag har blivit bättre på att dansa eftersom vi dansar tre gånger i veckan och man får testa många nya stilar med gästlärare som kommer hit.

Vad har du för framtidsplaner?

– När jag väl började på gymnasiet så tänkte jag inte så mycket på min framtid. Nu skulle jag kunna tänka mig att jobba inom kultur och med människor, men skulle också kunna tänka mig att fortsätta utbilda mig inom dans eller liknande. Det är många som har denna utbildning som nu pluggar på danshögskolor eller dansakademier.

Intervju: Hanna Ekegren och Gabriele Evertsson, elever på Samhällsvetenskapsprogrammet

Kontakta Karolinska gymnasiet