Elsa Heneryd

Elsa Heneryd i skolans bibliotek. Foto: Maïmouna Wild

Möt Elsa och Murat som går på Samhällsvetenskapsprogrammet på Karolinska gymnasiet

Varför valde ni Sam-programmet?

– Jag vill ha en ganska bred utbildning, men samtidigt känner jag att naturkunskap och teknik kanske inte direkt är mina ämnen. Jag ville fortfarande ha alternativ och öppet om jag säger så, berättar Elsa.

– Samma som Elsa typ. Jag vill ha ett brett ämne så jag har mer tid att tänka på vad jag ska göra senare, säger Murat.

Hur går det på Sam-programmet och vad har varit roligt?

– Ja du, bra fråga, det går ganska bra tycker jag. Jag tycker att det varit roligt när vi jobbat med dem globala målen, mycket annat har varit roligt, men främst det, säger Elsa medan hon skrattar.

Elsa och Murat funderar och diskuterar kring vad de gjort hittills och hur det gått. De kommer snabbt på att de börjat ha bland annat samhällsekonomi.

– Det är lite svårt. Vi har gjort ganska mycket hittills men det jag tycker har varit roligast är nog en uppgift som handlade om miljöpåverkan i olika perspektiv, kommenterar Murat.

Är ni taggade inför EU-rollspelet* som är den här månaden?

– EU-rollspelet är jag väldigt nervös inför, dock är jag ändå taggad då jag under det senaste skolåret har gjort flera presentationer och redovisningar som förhoppningsvis har förbättrat min talförmåga, säger Murat.

– Inför rollspelet är jag lite nervös. Men annars är jag ganska taggad då det verkar kul att debattera och gå in i en roll, berättar Elsa.

*I EU-rollspelet får eleverna prova på hur det kan vara att sitta som representant för ett land i ministerrådet. Eleverna får i olika frågor debattera och förhandla med övriga länders representanter, precis som man gör i det riktiga ministerrådet.

Vad har ni för framtidsplaner?

– Jag har inte tänkt på det så mycket nu, det var därför jag tog Sam, så jag har mer tid att tänka på det, säger Murat.

– Jag vet inte riktigt vad jag vill bli så det är som jag sa innan, jag vill ha brett så jag ska kunna välja det mesta liksom, säger Elsa.

Text och foto: Tin-Tin Hartwig Thalbäck och Maïmouna Wild, elever på Samhällsvetenskapsprogrammet

Kontakta Karolinska gymnasiet