Överklaga beslut i antagningen på Komvux Örebro

Kan jag överklaga ett beslut?

Det finns ingen garanti att bli mottagen till vuxenutbildningen. Du kan vara obehörig att läsa hos oss om du till exempel

• inte uppfyller ålderskravet.
  • bedöms sakna förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
  • bedöms ha de kunskaper som utbildnigen ska ge, till exempel redan har ett betyg i kursen.

Beslut om antagningen går inte att överklaga. Däremot kan bland annat beslut om mottagande överklagas.

Skolväsendets överklagandenämnd kan du läsa mer om vilka beslut inom vuxenutbildningen du kan överklaga. Här finns informationen på lättläst svenska.

Vem får överklaga?

Ett beslut får överklagas av den elev som beslutet angår. Om någon annan företräder eleven måste denne ha en fullmakt som visar att hen är behörig att företräda eleven.

Hur gör jag min överklagan?

1. Kontakta oss

Kontakta oss på Antagningsenheten om att du vill överklaga beslutet om mottagande, så skickar vi ett överklagningsbart beslut till dig med posten.

2. Skicka in

Överklagandet måste komma in till vuxenutbildningen i Örebro inom tre veckor från den dagen du får ditt beslut. Om det har gått längre tid kan överklagan inte tas upp till prövning.

Överklagandet ska vara skriftligt och skickas till:

Komvux Örebro
Antagningsenheten
Box 32 180
701 35 Örebro

Vad ska mitt överklagande innehålla?

• Beskriv varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha. Det är viktigt att du motiverar varför du tycker att beslutet ska ändras.
  • Ange personnummer, adress och telefonnummer
  • Skriv under din överklagan
  • Det överklagningsbara beslutet, eventuella bilagor som testresultat, betyg, intyg och kompletterande information ska också bifogas överklagan.

Vad händer sedan?

Vuxenutbildningen handlägger ditt överklagande inom en vecka från den dag överklagandet kom in till oss via post. Vuxenutbildningen prövar om beslutet ska ändras. Om Vuxenutbildningen väljer att inte ändra beslutet enligt din önskan skickas ditt överklagande vidare till Skolväsendets överklagandenämnd som då prövar ärendet. Handläggningstiden på Skolväsendets överklagandenämnd är vanligtvis tre månader men just nu tar det längre tid än normalt.

Läs mer om överklagan på Skolväsendets överklagandenämnds hemsida eller i 28:e kapitlet i Skollagen.

Kontakta Komvux