Som anläggningsförare kör du hjullastare eller grävmaskin. Du kan arbeta vid byggnation av hus, bostadsområden, vägar och anläggningar. Du kör maskiner för grävning, lastning, lossning och snöröjning. I arbetet ingår att sköta underhåll och enklare reparationer av maskinens kringutrustning. Anläggningsförare hjälper också till med markarbeten utanför maskinen.

Det går för tillfället inte att söka till utbildningen

När vi har klart med datum för nästa kursstart informerar vi här om när ansökan öppnar.

Innehåll på sidan

Om utbildningen

Du får bland annat lära dig att köra hjullastare och grävmaskin. Du får lära dig att bygga vägar och husgrunder, gräva och lägga vatten- och avloppsledningar, lasta och lossa olika typer av gods och material. Du kommer också att få lära dig att läsa ritningar och beskrivningar för bygg- och anläggningsarbeten och arbeta med laser- och GPS-utrustning. Ett genomgående tema under hela utbildningen är säkerhet, arbetsmiljö och kvalitetsaspekter när du utför olika arbetsmoment. I kursplanen ingår även de behörighetsutbildningar som branschen efterfrågar; APV 1­–2 (Arbete på väg), ADR-S 1.3 (Värdeberäknad mängd, farligt gods) och Säkra lyft.

Utbildningen sker i samarbete med ME-skolan (Maskinentreprenörerna). Större delen av utbildningen är förlagd på Kvinnerstaområdet i Axberg, Örebro.

Vi vill att sökande till utbildningen ska boka in en enskild träff med lärare på utbildningen. Detta för att få ta del av vad det innebär att gå utbildningen samt att arbeta som anläggningsförare. Boka träff genom att mejla till Jan Eriksson på jan.eriksson@me.se.

Arbetssätt och arbetsformer

Studierna bedrivs på heltid och på dagtid. Det innebär att du förväntas närvara vid undervisningen på skolan. Vi varvar teoretiska genomgångar med praktiska övningar, och studierna bedrivs både i grupp och enskilt.

Minst 15 procent av utbildningen gör du på en arbetsplats med handledare, i så kallat arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Vi strävar efter att anpassa utbildningen utifrån deltagarnas indivi­du­ella behov, önskemål och förutsättningar. Samtidigt förutsätter vi att du själv tar ett stort eget ansvar för att nå målen med utbild­ning­en.

Datorn är ett nödvändigt hjälpmedel i dina studier.

Avgifter

Utbildningen kostar inget men du måste själv betala för kurslitteratur, skyddsskor och varselkläder som följer klassificeringen för arbete på väg.

Utbildningsperiod

4 september 2023 – 28 mars 2024. Utbildningstiden är 30 veckor.

För att utbildningen ska starta behöver det vara tillräckligt många sökande. Utbildningen måste även få ekonomiskt stöd från staten.

Kurser som ingår, 1 200 poäng

Länkarna går till Skolverkets webbplats.

Behörighet till utbildningen

För att få gå utbildningen måste du uppfylla kraven som gäller för alla yrkesutbildningar på gymnasienivå. Här kan du läsa vilka dessa krav är.

Du måste dessutom ha kunskaper i svenska för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. Kunskaperna ska motsvara grundskolans årskurs 9. Ett godkänt språktest är obligatoriskt för alla sökande som inte har godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på gymnasienivå.

Om du har läst via Komvux ska du ha kunskaper motsvarande:

• svenska/svenska som andraspråk, delkurs 4 på grundläggande nivå.

Du måste kunna styrka dina kunskaper genom betyg, intyg och/eller testresultat.

Krav på B-körkort

Du måste ha B-körkort för att få gå utbildningen. Bifoga en bild på körkortets fram- och baksida med ansökan.

Språktest

Efter inlämnad ansökan kommer du bli kallad till ett språktest, som bekostas av Komvux.

Har du godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på gymnasienivå kommer du inte bli kallad till ett språktest.

Är du döv eller har en hörselnedsättning?

Du som är döv eller har en hörselnedsättning kan också läsa våra yrkesutbildningar på gymnasienivå. Se film nedan på teckenspråk.

Vill du veta mer kan du boka ett möte med vår lärare Thomas Söderkvist, thomas.soderkvist@orebro.se. Thomas kan hjälpa dig med information om hur och när du kan söka till den utbildning du är intresserad av.

Så här ansöker du

Du ansöker till utbildningen på webben. Ansök här och få mer information.

Sista ansökningsdag

Kort ansökningstid. Lämna in ansökan omgående.

Så fungerar antagning

Alla sökande till gymnasial vuxenutbildning är inte garanterade en plats. Om det finns fler behöriga sökande än antal platser görs ett urval. Urvalet görs enligt förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning. Du kan läsa om hur urvalet går till här.

Besked om antagning

Om du blir antagen får du en kallelse till utbildningen före kursstart. Blir du inte antagen får du ett reservbesked.

Inför utbildningsstart kallas du till ett obligatoriskt registreringstillfälle. Där bekräftar du att du tackar ja till din plats. Om du inte kan komma måste du anmäla det i förväg, annars stryks du från din plats.

Vid avhopp i början av utbildningen kan du som är reserv få en plats.

Finansiera dina studier

Du kan söka studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN) för att finansiera dina studier. Vid ansökan ska du uppge studietid och omfattning, det vill säga antal poäng.

Frågor?

Generella frågor om utbildningen och hur du ansöker

Kontakta Vägledningscenter

Frågor om innehållet i utbildningen

Annelie Forsell, ME-skolan
annelie.forsell@me.se, 08-762 70 86

Jan Eriksson, ME-skolan
jan.eriksson@me.se

Frågor om yrkesvuxutbildningar eller om du är i behov av stöd i undervisningen

Kontakta Henrik Frih, utbildningssamordnare
henrik.frih@orebro.se, 019-21 38 50

Medfinansiering av EU

Utbildningen delfinansieras av EU-medel.

Blå EU-flagga till vänster och under en vit ruta med blå text: Finansieras av Europeiska unionen.

Kontakta Komvux