Ansökan och antagning till Vård- och omsorgsutbildning

Här får du veta hur du ansöker till Vård- och omsorgsutbildningen. Det finns olika sätt. Du kan också läsa hur du gör för att se om du blivit antagen. Ta kontakt med en studie- och yrkesvägledare om du vill få hjälp med din ansökan.

Innehåll på sidan

Just nu kan du inte söka utbildningen, ansökan till nästa kursstart 240819 är öppen 15 april - 15 maj.

Har du skyddade personuppgifter?

Om du har skyddade personuppgifter ska du alltid kontakta Elevsupport för att göra din ansökan. Du ska inte göra den i ansökningssystemet, eftersom dina uppgifter inte blir sekretessmarkerade där.

Så här söker du

Om du är folkbokförd i Örebro kommun kan du göra din ansökan på webben. Om du inte bor i Örebro ska du mejla oss på komvux@orebro.se för att få en ansökningsblankett. Ansökningsblanketten lämnar du till vuxenutbildningen i din hemkommun.

I din ansökan ska du skicka med betyg eller intyg som stärker din behörighet. Annars kan vi inte behandla din ansökan. Om du inte har betyg i "Svenska/Svenska som andraspråk" på grundläggande nivå men har motsvarande kunskaper kommer du att få göra ett språktest.

Ansök på webben

Om du är folkbokförd i Örebro kommun kan du göra din ansökan på webben. Du ansöker genom att logga in med bank-id.

Här hittar du en guide för hur du ansöker via webben:
Så här gör du för att söka till Vård- och omsorgsutbildning. Pdf, 1.1 MB.

Det här ska du skicka med i ansökan

Vid ansökan ska du skicka med kopia på betyg i:

• svenska/Svenska som andraspråk på grundskolenivå eller delkurs 4 på grundläggande nivå

Se om du är antagen

När antagningen är klar kan du logga in, på samma sätt som när du gjorde din ansökan, och se om du är antagen.

Så här hittar du ditt antagningsbesked i ansökningssystemet. Pdf, 124.4 kB.

Studie- och ansökningsperioder

15 april – 15 maj

13 juni

20 juni

Få hjälp med din ansökan

Kontakta Elevsupport för att få hjälp med din ansökan. Se till att du har en fungerande e-postadress innan besöket.

Kontakta Komvux