Gå till innehåll

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Värdskap, kommunikation och marknadsföring

Handeln och besöksnäringen är en bransch där det behövs personal med bred och djup kunskap inom service, bemötande, information och kommuni­ka­tion.

Det går för tillfället inte att söka till utbildningen

När vi har klart med datum för nästa kursstart informerar vi här om när ansökan öppnar.

Innehåll på sidan

Om utbildningen

Värdskap är konsten att få människor att känna sig välkomna.

Det här är en utbildning för dig som värderar mötet med andra människor.
Utbildningen ger dig goda kunskaper inom försäljning och bemötande med fokus på marknadsföring.

Inom de flesta branscher behövs det personer som har en förståelse för vikten av god service för att kunna möta kundens behov. Du får under utbildningen utveckla din förmåga att kommunicera med kunder och förstå processerna bakom olika typer av försäljning.

På utbildningen får du även den kompetens och de färdigheter som krävs för att ta fram informations- och reklammaterial samt marknadsföringskampanjer. Du kommer att få kunskaper i teknik som används och lära dig om hur sociala medier används i marknadsföring.

Efter utbildningen kan du söka jobb inom hotell, upplevelseföretag, konferensanläggningar eller kundtjänst och som till exempel butikssäljare, receptionist, kundvärd eller marknadsföringsassistent.

Det här är en utbildning för dig som tycker om att möta människor och som vill vara en positiv och aktiv del i deras kundupplevelse. Utbildningen passar dig som är social, kommunikativ och tycker om att göra andra människor nöjda.

Utbildningen sker i samarbete med Virginska gymnasiet och är i deras lokaler på Fabriksgatan 52.

Arbetssätt och arbetsformer

Studierna bedrivs på heltid och på dagtid. Det innebär att du förväntas närvara vid undervisningen på skolan. Vi varvar teoretiska genomgångar med praktiska övningar, och studierna bedrivs både i grupp och enskilt.

Minst 15 procent av utbildningen gör du på en arbetsplats med handledare, i så kallat arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Vi strävar efter att anpassa utbildningen utifrån deltagarnas indivi­du­ella behov, önskemål och förutsättningar. Samtidigt förutsätter vi att du själv tar ett stort eget ansvar för att nå målen med utbild­ning­en.

Datorn är ett nödvändigt hjälpmedel i dina studier.

Avgifter

Utbildningen kostar inget men du måste själv betala för kurslitteratur.

Utbildningsperiod

30 augusti 2021–3 juni 2022, 40 utbildningsveckor.

Utbildningen startar under förutsättning att den beviljas ekonomiskt stöd och att det är tillräckligt många sökande.

Kurser som ingår, 1 400 poäng

Länkarna går till Skolverkets webbplats.

Höstterminen 2021

Kurs

Poäng

Administration 1

100 p

Affärskommunikation

100 p

Information och kommunikation 1

100 p

Information och kommunikation 2

100 p

Intern och extern kommunikation

100 p

Receptions- och konferensservice

100 p

 

Behörighet för utbildningen

För att få gå utbildningen måste du uppfylla kraven som gäller för alla yrkesutbildningar på gymnasienivå. Här kan du läsa vilka dessa krav är.

Du måste dessutom ha kunskaper i engelska, matematik och svenska för att kunna tillgodogöra dig utbildningen, som motsvarar grundskolans årskurs 9. Om du har läst kurserna via Komvux efter 1 januari 2017 ska du ha kunskaper motsvarande:

  • engelska, delkurs 4 på grundläggande nivå.
  • matematik, delkurs 3 på grundläggande nivå
  • svenska/svenska som andraspråk, delkurs 4 på grundläggande nivå.

Du måste kunna styrka dina kunskaper genom betyg, intyg eller testresultat.

Språktest

Yrkesutbildningarna bedrivs i ett högt tempo. Därför är det viktigt att du har goda kunskaper i svenska språket så att du kan hänga med i undervisningen och klara av utbildningen.

Du kommer därför att bli kallad till ett språktest efter att du ansökt.

Detta gäller inte elever som har något av följande:

  • Godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk från svensk grundskola (åk 9), eller
  • Godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på gymnasienivå.

Är du döv eller har en hörselnedsättning och vill läsa en av våra yrkesutbildningar?

Du som är döv eller har en hörselnedsättning kan också läsa våra yrkesutbildningar på gymnasienivå. Vill du veta mer kan du boka ett möte med vår lärare Thomas Söderkvist, thomas.soderkvist@orebro.se. Thomas kan hjälpa dig med information om hur och när du kan söka till den utbildning du är intresserad av.

Så här ansöker du

Du ansöker till utbildningen på webben. Ansök här och få mer information.

Sista ansökningsdag

Kort ansökningstid. Lämna in din ansökan omgående.

Så fungerar antagning

Alla sökande till gymnasial vuxenutbildning är inte garanterade en plats. Om det finns fler behöriga sökande än antal platser görs ett urval. Urvalet görs enligt förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning. Du kan läsa om hur urvalet går till här.

Besked om antagning

Om du blir antagen får du en kallelse till utbildningen före kursstart. Blir du inte antagen får du ett reservbesked.

Inför utbildningsstart kallas du till ett obligatoriskt registreringstillfälle. Där bekräftar du att du tackar ja till din plats. Om du inte kan komma måste du anmäla det i förväg, annars stryks du från din plats.

Vid avhopp i början av utbildningen kan du som är reserv få en plats.

Finansiera dina studier

Du kan söka studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN) för att finansiera dina studier. Vid ansökan ska du uppge studietid och omfattning, det vill säga antal poäng.

Frågor?

Generella frågor om utbildningen och hur du ansöker

Kontakta Vägledningscenter

Frågor om innehållet i utbildningen

Kontakta Reme Martinez Nunez, lärare
reme.martinez.nunez@orebro.se

Frågor om yrkesvuxutbildningar

Lovisa Anell, utbildningssamordnare
lovisa.anell@orebro.se, 019-21 33 36

Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!

Kontakta Komvux

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16.30

E-post till servicecenter

servicecenter@orebro.se