• / Information om coronaviruset

Information om coronaviruset till elever och vårdnadshavare

Här finns information om coronaviruset covid-19 för elever och vårdnadshavare på Riksgymnasiet.

Allmän information om coronaviruset

På orebro.se finns allmän information om hur kommunen hanterar och påverkas av det nya coronaviruset.

Aktuell information från skolan finns i itslearning

När det kommer nya beslut som påverkar våra elever informerar vi om det via itslearning.

Instruktion hur du som vårdnadshavare gör för att få mejl när ny information publiceras i itslearning

Som vårdnadshavare kan du få mejl när eventuell ny information publiceras i itslearning. Det innebär att du inte behöver logga in i itslearning för att ta del av informationen.

För att det ska fungera måste du börja med att registrera din e-postadress i systemet Adelanet om du inte redan har gjort det. Därefter ska du aktivera e-postaviseringar i itslearning.

Registrera din e-postadress i Adelanet

• Logga in via orebro.se/e-skola.
  • Välj ”Adelanet – här kan du ändra dina kontaktuppgifter, se elevens betyg och för elever på gymnasiet: se studieplan.”.
  • Gå till ”Inställningar” som du hittar uppe till höger bredvid ditt namn.
  • Fyll i din e-postadress.
  • Vid fältet ”Kontaktas”, ställ in ”via MAIL” eller ”via SMS eller MAIL”.
  • Klicka på ”Spara”.

Det tar en dag innan ändringen slår igenom. Det innebär att om du inte redan hade din e-postadress registrerad, måste du vänta en dag innan du kan aktivera e-postaviseringar i itslearning.

Aktivera e-postaviseringar i itslearning

• Logga in via orebro.se/e-skola.
  • Välj ”Itslearning – här kan du gå till digitala klassrummet.”.
  • Gå till ”Dina inställningar” som du hittar under ditt namn uppe till höger.
  • Välj ”Aviseringar” under ”Meddelanden”.
  • Under ”Tillgängliga aviseringar:”, klicka på ”Aktivera” vid "E-post". Står det ”Inaktivera” har du redan gjort inställningen.
  • Bocka i rutan vid ”Nyheter (hierarkiinfosidor) och anslag (i kurser och projekt)” om det inte redan är gjort.
  • Klicka på ”Spara”.

Digital guide för hur du aktiverar e-postaviseringar i itslearning.

Kontakta Riksgymnasiet Örebro