Gå till innehåll

Källkritik och källtillit

Källkritik handlar om att försöka kontrollera hur tillförlitlig information du hittar är. Det är också viktigt att ha källtillit, det vill säga att du känner till källor och platser med källor som du på förhand vet att du kan lita på.

Hjälp att tänka källkritiskt

Vem säger vad till vem och varför?

  1. Vem är avsändaren?
    • Är det en myndighet, en privatperson, en organisation?
    • Är det någon som kan ämnet?
    • Är det någon du kan lita på?
  2. Varför har materialet publicerats?
    • Finns det något bakomliggande syfte med att informationen sprids?
    • Ger materialet en heltäckande eller ensidig bild?
  3. Hur ser materialet ut?
    • Hänvisas det till källor?
      Behövs det eller är upphovsmannen en garanti för tillförlitligheten?
    • När publicerades informationen?
      Är det viktigt för dig?
  4. Vad säger andra oberoende källor?
    • Använd dig av källor du litar på, till exempel experter/forskare inom området, myndigheter eller trovärdiga nyhetsbyråer.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16

E-post till servicecenter

servicecenter@orebro.se