Gå till innehåll

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Källkritik handlar om att försöka kontrollera hur tillförlitlig information du hittar är. Det är också viktigt att ha källtillit, det vill säga att du känner till källor och platser med källor som du på förhand vet att du kan lita på.

Hjälp att tänka källkritiskt

Vem säger vad till vem och varför?

  1. Vem är avsändaren?
    • Är det en myndighet, en privatperson, en organisation?
    • Är det någon som kan ämnet?
    • Är det någon du kan lita på?
  2. Varför har materialet publicerats?
    • Finns det något bakomliggande syfte med att informationen sprids?
    • Ger materialet en heltäckande eller ensidig bild?
  3. Hur ser materialet ut?
    • Hänvisas det till källor?
      Behövs det eller är upphovsmannen en garanti för tillförlitligheten?
    • När publicerades informationen?
      Är det viktigt för dig?
  4. Vad säger andra oberoende källor?
    • Använd dig av källor du litar på, t ex experter/forskare inom området, myndigheter eller trovärdiga nyhetsbyråer.

Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16

E-post till servicecenter

servicecenter@orebro.se