Bergtagen av Camilla Sten

I den jämtländska skogen hittar vi orten Järvhöga där man nyligen har återupptagit verksamheten vid den tidigare nedlagda internatskolan Järvhöga Läroverk. Skolan befinner sig nu i rampljuset då en elev på skolan försvunnit spårlöst i skogen.

Vi följer två personer i nutid, Julia och Emil, och två personer 1966, Rosa och Lisa. Julia går sista året på ortens kommunala gymnasium och ska skriva sitt gymnasiearbete om Järvhögas 1900-talshistoria. Något hon stöter på mer än en gång är vad som verkar vara en tyst självklarhet i trakten: ”Det är bara så det är i Järvhöga. Ibland går pojkarna här ut i skogen och försvinner.”

När Julia går med i sökningen efter den försvunne eleven lär hon känna dennes rumskompis Emil som verkar känna skuld över försvinnandet.

Sakta men säkert ökar läsarens nyfikenhet och obehag då dåtid och nutid vävs ihop allt mer.

Läs mer på vår blogg Bokpärlan

Finns boken på ditt bibliotek?