E.P. Uggla - Felet med Eden

När 17-åriga Ava vaknar upp är hon ensam i en sjuksal. Det sista hon minns är att hon, hennes mamma och lillebror Tage insjuknade i den nya influensan. Hon vet inte var hon är eller hur lång tid som passerat, och den vitklädda sjuksystern Clara bidrar inte med mycket information.

Tillvaron i Lustgården är strikt inrutad och överträdelser av reglerna accepteras inte. Prestation och perfektion förväntas, medan svaghet i form av empati och kärlek bestraffas. För att behålla sin plats i Lustgården behöver eleverna vinna mot varandra och mot elever från de lägre kasten.

Jag gillar att det är full fart redan från början. Det här är första delen i en planerad trilogi, och ofta när det kommer till första delen kan väldigt mycket tid läggas på världsbyggande. Men här drar storyn igång från sida ett och världen får successivt växa i takt med att huvudpersonen lär sig mer.

Läs mer på vår blogg Bokpärlan

Finns boken på ditt bibliotek?