På Virginska gymnasiets restaurang serverar vi mat lagad från grunden och en stor säsongsanpassad salladsbuffé. Våra caféer är samlingsplatser för både elever och personal. Hit är du välkommen för att fika, umgås, plugga eller helt enkelt bara ”vara”. För oss i restaurangen och caféerna är det självklart att så långt som möjligt använda närproducerade, ekologiska, KRAV- och rättvisemärkta råvaror.

Dekorationsbild

Restaurangen

Alla skoldagar kl. 11–13.

Om restaurangen

I vårt kök lagar vi mat från grunden. Varje dag serverar vi tre varmrätter. Menyn är varierad och erbjuder allt från klassisk husmanskost till modernare rätter. Till måltiden finns självklart även en stor säsongsanpassad salladsbuffé, bröd och dryck.

Ekologiska, närproducerade och säsongsanpassade råvaror

För oss är det viktigt att laga mat av råvaror vi är stolta över. Det innebär bland annat att majoriteten av råvarorna är ekologiska, att så långt som möjligt välja närproducerade råvaror, att fisken kommer från hållbart bestånd som inte hotas av utrotning och att vi följer råvarans årstid. På så sätt månar vi om både dig, djur och natur.

Logotyp KRAV och MSC

Cirka 50 procent av våra produkter är ekologiska. Vi är MSC-certifierade och registrerade för varumärkesanvändning hos KRAV.

Specialkost

Om du har behov av specialkost ska du fylla i ansökningsblanketten Behov av specialkost inom gymnasieskolan. För vissa typer av specialkost behöver du även lämna ett kostintyg, som kan vara en journalutskrift från 1177 eller intyg från legitimerad sjukvårdspersonal. Manual för utskrift av journalanteckning från 1177.

Blanketten och eventuellt kostintyg ska sedan lämnas till skolsköterskan.

Café Virginska

Måndag–fredag kl. 8–15.

Sortiment och utbud

Caféet erbjuder ett brett utbud av bland annat smörgåsar, smoothies, frukt, juicer; allt för att förse dig med extra energi under skoldagen. I vårt utbud finns även kaffe/te, mineralvatten, kakor och bitar. För dig som inte äter frukost hemma erbjuder vi frukostpaket till förmånligt pris.

Utbudet av frukt, smörgås och drycker varierar men KRAV och ekologiska produkter prioriteras. Vi har en tydlig märkning av sortimentet för att du som gäst ska kunna göra medvetna val.

En viktig social mötesplats

Skolan, tillsammans med oss, erbjuder en trygg och trivsam miljö, där caféet fungerar som en social mötesplats för skolans elever och personal. Till oss kommer du för att studera, umgås, koppla av eller bara ses över en fika. Hos oss är allas lika värde allas ansvar!

Ett hälsosammare sortiment

Vi satsar på ett mer hälsosamt sortiment med mindre socker och främjar låga priser på frukt och nyttigare fikasortiment.

En hållbar och hälsosam miljö för alla!

Vår miljö är viktig och den kan vi påverka. Därför tänker vi ekologiskt och handlar närproducerat när det är möjligt. Självklart är vårt kaffe och te både ekologiskt och rättvisemärkt, liksom bananerna.

Jonas Svensson, kökschef, jonas.svensson@orebro.se , 076-551 31 91

Kontakta Virginska gymnasiet