Elevdatorer och e-skola

På alla Örebros kommunala skolor är digitala hjälpmedel en självklar del i skolarbetet. Hos oss får du låna en egen dator eller surfplatta under din studietid. På skolan finns åtkomst till trådlöst internet och vi använder oss av olika digitala arbetsverktyg.

Låna egen dator eller surfplatta

Hos oss får du låna en dator eller surfplatta under din studietid. Mer information om elevdatorerna, support, försäkring hittar du på Örebro kommuns webbplats.

Trådlöst nät

Trådlöst nät finns i alla klassrum och i de flesta andra utrymmen i skolan.

E-skola

E-skola är de kommunala skolornas gemensamma ingång för lärande och kommunikation. Via e-skola hittar du bland annat vår lärplattform It's learning som används för kommunikation mellan dig och dina lärare. Här hittar du information om kurser, självstudier, läxor med mera. Via e-skola kan både du och dina föräldrar även enkelt anmäla eventuell frånvaro.

Vår undervisningsmiljö

På Virginska gymnasiet möts elever och personal dagligen i en trygg och kreativ miljö. Undervisningen bedrivs i nyrenoverade lokaler med modern teknik. Våra ledord är öppenhet, glädje, kompetens och mod.

Vi erbjuder sju olika program, vilket ger en mångfald av elever. I våra korridorer möter du bland annat blivande kockar, bagare, frisörer, elitidrottare, förskollärare, säljare, advokater, receptionister och guider. På alla våra program får du möjlighet att uppnå behörighet till universitet och högskola.

Vi arbetar för ett öppet klimat där du ska känna dig trygg i den du är. Du ska tycka det är stimulerande att gå till skolan vilket är en grundförutsättning till lärande.

Här möts du av kompetent personal och våra pedagoger anpassar undervisningen efter dina behov och hjälper dig att spränga dina egna gränser för att nå dit du vill.

Vi har ett väl uppbyggt internationellt samarbete med skolor och arbetsplatser i Europa. Du får möjlighet till studieresor eller praktik utomlands. Detta gör dig anställningsbar i hela Europa.

Alla elever har möjlighet att träna i vår idrottshall. Vårt nya bibliotek är en central samlingsplats på skolan och varje dag bjuder vi dig på en god lunch från vår skolrestaurang som kom 3:a på SM för skolmat 2014.

Kontakta Virginska gymnasiet