Idrottsgymnasiet på Virginska - en unik miljö för kombination idrott och studier på gymnasiet

I Örebro finns en av landets mest idrottsvänliga gymnasiemiljöer. På Virginska gymnasiet mitt emot Södra station går idag ca 700 idrottselever för att kombinera sin gymnasieutbildning med idrott och träning i olika former.

När man besöker Idrottsgymnasiet slås man ofta av den sköna stämningen och de öppna lokalerna med fönster in i nästan alla rum.

Tänket att vi löser problem tillsammans och att vi vill varandra väl - det gynnar alla! I korridorerna och de öppna haven möts elever och lärare där samtalen handlar om allt ifrån den senaste träningen, matcher och mental träning till ämnesdiskussioner och karriärplaner.

Att erbjuda möjlighet till behovsanpassade studier, en idrottsvänlig elevhälsa och många roliga teambyggande aktiviteter som svetsar samman klassen - det stärker och öppnar upp möjligheter för alla våra elever.

För dem som tränar och tävlar på elitnivå i sin idrott kan behovet av individuella upplägg i skolan bli extra viktigt. När det är dags för steget upp i klubbens A-lag eller att åka på landslagsuppdrag - då har vi ett antal lösningar som hjälper dig att prioritera, hinna med och klara av dina studier utifrån din egen ambitionsnivå.

Vi vill vara med och utveckla både dig som person OCH dig som idrottare för det är det vi vill vara bäst på - dubbla karriärer!

Vill du veta mer om Idrottsgymnasiet och vår verksamhet?

Följ oss på Instagram: @idrottsgymnasietorebro