Ansökan och antagning till NIU

Här hittar du sista ansökningsdatum till NIU inför läsår 2024/2025 och länkar till respektive förbunds webbplats, där du hittar ytterligare ansökningsinformation och ansökningsformulär.

Ansök senast 1 december

Nu är ansökan till NIU öppen. Ansök senast 1 december 2023.

Tänk på att för några idrotter sker ansökan direkt till Örebro kommun, och inte förbundet. Följ anvisad länk.

Så här går antagningen till NIU till

• Du fyller i det ansökningsformulär som finns kopplat till din idrott
  • En urvalsprocess genomförs som ser lite olika ut beroende på idrott. Intervjuer, Try-out, tester och scouting är exempel på metoder som används. Det är skolans NIU-ansvariga i samverkan med specialidrottsförbundet i respektive idrott som i första hand ansvarar för vilka som blir antagna på sina idrottsmeriter.
  • Du får ett besked om antagning och om du erbjuds en NIU-plats förväntas du sedan att tacka ja eller nej till platsen. Om du väljer att tacka nej, kan platsen erbjudas till någon annan.
  • I februari söker du ett av de för NIU tillgängliga gymnasieprogrammen
  • Du får besked om antagning på gymnasieprogram

Om och när du har erbjudits och även tackat ja till en NIU-plats samt har kommit in på ett av våra gymnasieprogram — då är du välkommen till oss som NIU- elev!

Här söker du till NIU

Kontakta Idrottsgymnasiet Örebro