NIU Handboll bedrivs i samverkan med ÖSK Handboll, dam och herr, IFK Örebro och ÖSK Ungdom.

Träningsarena: Idrottshuset, Arenahallen och ÖKK (Örebro kraftsportsklubb)

Antal platser: Totalt 18 platser/3 år

Träningsupplägg: Handbollsträningarna med Uffe innebär träning med högt tempo i blandgrupp tjejer och killar, men med individuellt fokus på teknik och spelförståelse.

Vi lägger också stor vikt vid den fysiska träningen, där eleverna får en god utbildning vad gäller styrketräning, skadeförebyggande och uthållighetsträning. Tränings- och tävlingslära genomförs till stora delar tillsammans med andra lagbollidrotter, framförallt i åk 1.

Det spelar ingen roll vilken klubb du tillhör på NIU.

Här kan du läsa mer om hur du ansöker.

Ulf Nyström, huvudansvarig NIU Handboll

Klubb: Skövde IFK
Annan sysselsättning: Sportchef i Skövde IFK, Svenska handbollslandslaget, analys och scouting sedan 2008. Förbundskapten för pojkar födda 96-97, numer HU20 sedan 2010. Utvecklingscoach Mellansvenska Handbollsförbundet. Expertkommentator TV4 Sport/C-more. Master Coach utbildad, certifierad av EHF Rinck Convention.
Meriter som coach: JSM-guld 1998, JSM-silver 1996 och 1997. JSM-brons 2001. SM-brons 2000. Ligacupguld 2000. Elitserieavancemang med BK Söder (sedermera Djurgårdens IF Handboll) 2002. Elitserietränare under 5 säsonger. Ungdoms-OS brons 2013. Arbetat med A-landslaget under VM 2009 och 2011 och 2015, EM 2010 och 2012 samt OS i London 2012 och OS i Rio 2016. Arbetat med landslags- och talangläger inom ramen för Svenska Handbollslandslaget sedan 1994. U18 EM 2014, 5a. U19 VM 2015 5a. U20 EM 2016 13:e.
Andra intressen: Familjen, golf, resa

Johan Johansson, instruktör, tränings- och tävlingslära

Klubb: Ingen för närvarande
Annan sysselsättning: Anställd på Idrottsgymnasiet för att jobba med träningslära samt kost- och fysstöd till flera idrotter. Träningslärarinstruktör på Tränarskolan 1 och 2 (Svenska Handbollförbundet). Instruktör på spelarutbildningsläger, elitläger och riksläger. Egen företagare. Föreläsare i framförallt kost och träningslära. Fystränare och individuell coach.
Meriter inom idrotten: Sysslat med många idrotter och numera insnöad på uthållighetsdiscipliner. Inofficiell rekordhållare på Concept 2 Roddmaskin med 9 mil avverkade på 7:48:50 samt genomfört 5 st maraton och 8 st halvmaraton. 97 i testresultat på Golden 4 (över 100 är väl elitgränsen:)).
Andra intressen: Resor, friluftsliv, cykling i synnerhet.
Tre starka sidor hos mig som tränare: Förståelse för helheten kring träningsprocessen, noggrann, engagerad.

Kontakta Idrottsgymnasiet Örebro