• / För dig som elev

Här hittar du som elev på Riksgymnasiet länkar och svar på vanliga frågor.

På Riksgymnasiet är digitala hjälpmedel en självklar del i skolarbetet. Hos oss får du låna en egen dator eller surfplatta under din studietid. På skolan finns åtkomst till trådlöst internet och vi använder oss av olika digitala hjälpmedel. Mer information om elevdatorerna, support, försäkring hittar du på orebro.se.

E-skola

E-skola är de kommunala skolornas gemensamma ingång för lärande och kommunikation. Via e-skola hittar du bland annat vår lärplattform It's learning som används för kommunikation mellan dig och dina lärare. Här hittar du information om kurser, självstudier, läxor med mera.

Elevhälsan består av rektor, skolsköterska, skolläkare, skolkurator, studie- och yrkesvägledare, skolpsykolog och specialpedagog. Vi jobbar för att du ska må bra, både till kropp och själ, och finns som ett stöd för dig under hela din skoltid hos oss.

Vi arbetar utifrån en helhetssyn – där kropp, själ, miljö och sociala faktorer ses i ett sammanhang. Vi vill att du ska må bra, och att du kommer till oss om du har frågor och funderingar kring allt från trötthet och huvudvärk till stress och deppighet. Och naturligtvis är du välkommen bara för att prata.

Det här hjälper vi till med

• Hantera stress
  • Relationer
  • Frågor och funderingar om den fysiska hälsan
  • Samtal kring den psykosociala hälsan
  • Motverka mobbing, t.ex. nätmobbning
  • Frågor kring sex och samlevnad
  • Medicinsk konsultation
  • Pedagogisk konsultation och handledning
  • Krishantering
  • Studie- och yrkesvägledning

På Riksgymnasiet finns även audionom, hörselpedagog och logoped.

Kontaktuppgifter till elevhälsan på respektive gymnasium

Läsårets tider hittar du på respektive gymnasieskolas webbplats

På Riksgymnasiet erbjuds alla elever möjligheten att läsa teckenspråk.

För döva elever ingår svenskt teckenspråk (länk till skolverket.se) som en del av gymnasieutbildningen enligt den individuella studieplanen.

Övriga elever har möjlighet att läsa svenskt teckenspråk för hörande (länk till skolverket.se) som ett modernt språk.

Riksgymnasiet har ett eget teknik- och hjälpmedelsteam. Teamet består av hörselingenjör, hörseltekniker, audionom, hörselpedagog och dövblindsamordnare. De ansvarar för att tekniken i skolorna fungerar som den ska och att den håller bästa tänkbara standard. De arbetar också för att du som elev ska få ett bra stöd under studietiden och att du snabbt får hjälp om något skulle hända med din hörapparat.

Om hörapparaten går sönder hjälper de dig antingen att reparera den eller att skicka den på reparation om felet inte går att åtgärda på plats. Om hörapparaten måste skickas iväg på reparation lånar vi dig en annan hörapparat under tiden. Vårt teknik- och hjälpmedelsteam hjälper dig även med regelbundna hörselmätningar, justering av din hörapparat och avtryck till nya insatser.

Den hörseltekniska personalen samarbetar med audiologiska kliniken vid Universitetssjukhuset i Örebro där du snabbt kan få en läkartid om du behöver. Vi samarbetar också med Region Örebro läns kommunikationscenter för förskrivning av datorer och förstoringshjälpmedel.

Kontakta Riksgymnasiet Örebro