Så här ser det ut i skolan

Teckenspråk

Riksgymnasiet är en del av Örebros kommunala gymnasieskola. Våra utbildningar finns på Rudbecksgymnasiet, Tullängsgymnasiet och Virginska gymnasiet. På varje gymnasieskola har Riksgymnasiet sina egna lokaler. Vi delar även vissa lokaler med andra utbildningar på skolan – både klassrum och gemensamma utrymmen som matsal, samlingssal, idrottshall med mera.

Våra egna klassrum är byggda för att skapa en riktigt bra ljud- och ljusmiljö. Lokalerna har byggts om så att fönster, dörrar etc. stänger ute alla störande ljud. Även elsystemet är delvis utbytt för att det inte ska ge upphov till några ljudstörningar. Golv, väggar och tak har försetts med ljudabsorberande material och möblerna i klassrummen är noggrant utvalda för att minska uppkomsten av störande ljud.

Lokalerna har en lugn och behaglig färgsättning och bra belysning. I klassrummen är bänkarna placerade i halvcirkel för att det ska vara lätt för våra elever att se både varandra och läraren. På så vis skapar vi förutsättningar för bra kommunikation.

På Riksgymnasiet undervisar vi alltid i små grupper. Våra klassrum är därför anpassade för grupper med få elever.

Kontakta Riksgymnasiet Örebro