Gå till innehåll

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Försäljnings- och serviceprogrammet

För dig som är intresserad av service och kommunikation.

1

Fördjupning:

Butiksledning och försäljning

På Försäljnings- och serviceprogrammet på Rudbecksgymnasiet (tidigare Handels- och administrationsprogrammet) lär du dig kommunicera och möta människor på ett engagerat och professionellt sätt. Du får också lära dig personlig försäljning, servicekunskap, marknadsföring och annat som krävs för att möta branschens kunder. Utbildningen ger dig även digitala färdigheter samt kunskaper inom social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet.

...
Ett oväntat fel, kontakta systemansvarig

Video om Försäljnings- och serviceprogrammet

Stora möjligheter till en karriär inom försäljning och service

Handeln är en bransch i ständig rörelse. Varor och tjänster strömmar i ständigt flöde mellan olika platser i världen. Fysiska butiker kombineras med digitala kanaler, branschen rymmer allt från upplevelser och försäljning till logistik och service. Försäljning och service handlar helt enkelt om kommunikation med andra människor.

Kreativt och entreprenöriellt lärande

Utbildningen grundar sig i viktiga framtidskompetenser där service, kommunikation, produktkunskap och försäljning är kärnan i utbildningen. Du får arbeta kreativt och entreprenöriellt inom olika områden och får också möjlighet att driva ett UF-företag.

Försäljnings- och serviceprogrammet är framtaget för att ge dig kompetensen för framtidens handel.

Praktik ger värdefulla branschkontakter

Som elev på Försäljnings- och serviceprogrammet har du arbetsplatsförlagd tid drygt 15 veckor under din utbildningstid. Genom praktiken får du möjlighet att knyta värdefulla branschkontakter, som du har nytta av i framtiden. Vi har ett långt och framgångsrikt samarbete med ICA, Coop och fackhandel inom till exempel sport- och modebranschen. Praktiken ger dig möjlighet till extrajobb och kan ibland leda till anställning.

Framtiden efter studierna

På Försäljnings- och serviceprogrammet får du både kompetens för ett första arbete inom försäljning och kundservice och en bra grund för en fortsatt karriär i branschen. Programmet kan leda till arbete inom handelsbranschens olika yrkesområden bland annat med försäljning, kommunikation, marknadsföring och service. Det går självklart att lägga till högskolebehörighet för framtida studier.

Fördjupning

Butiksledning och försäljning

Fördjupningen Butiksledning och försäljning är en förberedande utbildning för dig som vill arbeta inom logistik, försäljning, marknadsföring, eget företagande eller som vill studera vidare. Kurser som ingår:

  • Svenska 2/Svenska som andraspråk 2
  • Företagsekonomi
  • Personlig försäljning
  • Handel specialisering
  • Praktisk marknadsföring 2
  • Logistik
  • Utställningsdesign 1

ÄMNEN OCH POÄNG

Gymnasiegemensamma ämnen

Kurs

Poäng

Engelska 5

100 p

Historia 1a1

50 p

Idrott och hälsa 1

100 p

Matematik 1a

100 p

Naturkunskap 1a1

50 p

Religionskunskap 1

50 p

Samhällskunskap 1a1

50 p

Svenska 1

100 p

Total

600 p

Programgemensamma ämnen

Kurs

Poäng

Entreprenörskap

100 p

Servicekunskap

100 p

Branschkunskap inom handel och administration

100 p

Information och kommunikation

100 p

Personlig försäljning

100 p

Affärsutveckling och ledarskap

100 p

Praktiskt marknadsföring

100 p

Inköp 1

100 p

Handel och hållbar utveckling

100 p

Total

900 p

Fördjupning

Kurs

Poäng

Svenska 2/Svenska som andraspråk 2

100 p

Företagsekonomi

100 p

Personlig försäljning

100 p

Handel specialisering

100 p

Praktisk marknadsföring 2

100 p

Logistik 1

100 p

Utställningsdesign 1

100 p

Total

700 p

Individuellt val

Kurs

Poäng

Individuellt val

200 p

Total

200 p

Gymnasiearbete

Kurs

Poäng

Gymnasiearbete

100 p

Total

100 p

efter studenten

  • Säljare
  • Butiksledare
  • Yrkeshögskola
  • Högskolestudier (kräver grundläggande och/eller särskild behörighet)

under utbildningen

  • Arbetsplatsförlagd utbildning (APL)

efter högskolestudier

  • Ekonom

Kvalitetsarbete

På Rudbecksgymnasiet arbetar vi systematiskt med att följa upp, utvärdera och förbättra kvalitén på våra utbildningar. Resultat, analys och beslut om utvecklingsområden redovisar vi varje år i en kvalitetsrapport för respektive program.

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Kontakt

Titel

Telefon

E-post

Jörgen Johansson

Studie- och yrkesvägledare

019‑21 65 49

jorgen.johansson@orebro.se

Anita Norelius

Utvecklingsledare

019-21 55 75

anita.norelius@orebro.se

Johanna Bouvin Granqvist

Utvecklingsledare


johanna.bouvin.granqvist@orebro.se

Johanna Ballhausen Jonsson

Rektor

019-21 65 61

johanna.ballhausen.jonsson@orebro.se


Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!

Kontakta Rudbecksgymnasiet

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16

E-post till servicecenter

servicecenter@orebro.se