Gå till innehåll

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Försäljnings- och serviceprogrammet

För dig som är intresserad av försäljning och marknadsföring.

1

Fördjupning:

Butiksledning och försäljning

Vill du möta människor och tycker det är intressant med försäljning, service och marknadsföring? Då ska du välja Försäljnings- och serviceprogrammet! Utbildningen ger dig även digitala färdigheter och kunskap inom social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet.

Film om Försäljnings- och serviceprogrammet

Se filmen där elever och lärare berättar mer om vad de gör på utbildningen och vilka kurser de läser på Försäljnings- och serviceprogrammet.

Lär dig om försäljning, entreprenörskap och service

På Försäljnings- och serviceprogrammet får du läsa kurser i bland annat entreprenörskap, företagsekonomi, utställningsdesign och personlig försäljning. Service, kommunikation och bemötande är också självklara delar i utbildningen.

Under utbildningen arbetar du både praktiskt och teoretiskt med till exempel inköp, försäljning och marknadsföring. Du får också starta och driva ett UF-företag.

Praktik ger värdefulla branschkontakter

På utbildningen varvar vi praktisk och teoretisk undervisning i klassrummet med APL (arbetsplatsförlagt lärande). Tack vare APL kan du tillgodoräkna dig ett års branschvana när du söker arbete.

Vi har ett framgångsrikt samarbete med bland annat ICA, Coop, IKEA, H&M samt flera butiker inom försäljnings- och servicebranschen. Genom praktiken får du möjlighet att knyta värdefulla branschkontakter och får chans till extrajobb och framtida anställning.

Karriär inom försäljning och service

Försäljnings- och serviceprogrammet är framtaget för att ge dig kompetensen för framtidens handel. Handeln är en bransch i ständig rörelse. Varor och tjänster strömmar i ständigt flöde mellan olika platser i världen. Fysiska butiker kombineras med digitala kanaler, branschen rymmer allt från upplevelser och försäljning till logistik och service. Försäljning och service handlar helt enkelt om kommunikation med andra människor.

Många möjligheter

På Försäljnings- och serviceprogrammet får du både kompetens för ett första arbete inom försäljning och kundservice och en bra grund för en fortsatt karriär i branschen.

Efter utbildningen kan du arbeta som till exempel butikssäljare, marknadsassistent eller inköpsassistent, eller studera vidare inom yrkeshögskolan. På utbildningen får du också grundläggande behörighet för studier på högskola och universitet. Efter fortsatta studier kan du till exempel arbeta som butikschef, webbutvecklare för e-handel, visual merchandiser eller affärsutvecklare.

Programinriktat val

Programmet går att läsa som Programinriktat val för dig som saknar behörighet i engelska eller matematik från grundskolan. Målet är att du på max ett år ska läsa in de kunskaper du saknar. Läs mer om programinriktat val

Fördjupning

Butiksledning och försäljning - fördjupning

Butiksledning och försäljning är en förberedande utbildning för dig som vill arbeta inom logistik, försäljning, marknadsföring, eget företagande eller som vill studera vidare.

Kurser som ingår:

  • Svenska 2/Svenska som andraspråk 2
  • Företagsekonomi
  • Personlig försäljning
  • Handel specialisering
  • Praktisk marknadsföring 2
  • Logistik
  • Utställningsdesign 1

ÄMNEN OCH POÄNG

Gymnasiegemensamma ämnen

Kurs

Poäng

Engelska 5

100 p

Historia 1a1

50 p

Idrott och hälsa 1

100 p

Matematik 1a

100 p

Naturkunskap 1a1

50 p

Religionskunskap 1

50 p

Samhällskunskap 1a1

50 p

Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1

100 p

Total

600 p

Programgemensamma ämnen

Kurs

Poäng

Entreprenörskap

100 p

Servicekunskap

100 p

Branschkunskap inom handel

100 p

Information och kommunikation 1

100 p

Personlig försäljning

100 p

Affärsutveckling och ledarskap

100 p

Praktiskt marknadsföring 1

100 p

Inköp 1

100 p

Handel och hållbar utveckling

100 p

Total

900 p

Fördjupning

Kurs

Poäng

Svenska 2/Svenska som andraspråk 2

100 p

Företagsekonomi

100 p

Personlig försäljning

100 p

Handel specialisering

100 p

Praktisk marknadsföring 2

100 p

Logistik 1

100 p

Utställningsdesign 1

100 p

Total

700 p

Individuellt val

Kurs

Poäng

Individuellt val

200 p

Total

200 p

Gymnasiearbete

Kurs

Poäng

Gymnasiearbete

100 p

Total

100 p

Individuellt val

Kurs

Poäng

Svenska 2/Svenska som andraspråk 2

100 p

Svenska 3/Svenska som andraspråk 3

100 p

Engelska 6

100 p

Total

300 p

under utbildningen

  • Branschkontakter
  • APL (arbetsplatsförlagd lärande) motsvarande ett års branschvana
  • Grundläggande högskolebehörighet

efter studenten

  • Säljare
  • Butiksledare
  • Yrkeshögskola
  • Högskolestudier (kräver grundläggande och/eller särskild behörighet)

efter högskolestudier

  • Butikschef
  • Webbutvecklare för e-handel
  • Visual merchandiser
  • Affärsutvecklare

Kvalitetsarbete

På Rudbecksgymnasiet arbetar vi systematiskt med att följa upp, utvärdera och förbättra kvalitén på våra utbildningar. Resultat, analys och beslut om utvecklingsområden redovisar vi varje år i en kvalitetsrapport för respektive program.

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Kontakt

Titel

Telefon

E-post

Anita Norelius

Utvecklingsledare

019-21 55 75

anita.norelius@orebro.se

Jörgen Johansson

Studie- och yrkesvägledare

019‑21 65 49

jorgen.johansson@orebro.se

Johanna Ballhausen Jonsson

Rektor

019-21 65 61

johanna.ballhausen.jonsson@orebro.se

Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Kontakta Rudbecksgymnasiet

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Måndag–fredag kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Måndag–fredag kl. 10–16

E-post till servicecenter

servicecenter@orebro.se