IB – International ­Baccalaureate

För dig som vill plugga eller jobba utomlands i framtiden.

Är du sugen på att studera utomlands efter gymnasiet? I så fall är IB-programmet på Rudbecksgymnasiet något för dig. På IB-programmet är all undervisning på engelska och du kombinerar själv ihop din utbildning utifrån dina intressen. Efter tre år är du väl förberedd för vidare studier, inte bara i Sverige, utan i hela världen.

Video om IB-programmet

Du kan välja att se filmen med undertext.

Fördelar med IB-programmet

• En utbildning som finns i hela världen och som är erkänd av både universitet och arbetsgivare runt om i världen.
  • På IB-programmet få du en gymnasieexamen och ett examensbevis, IB Diploma, som ger behörighet till fortsatta studier i såväl Sverige som utomlands.
  • Undervisningen är på engelska vilket gör dig väl förberedd för vidare studier utomlands.
  • Du väljer själv vilka ämnen du ska läsa utifrån intresse.

Vad är International Baccalaureate?

International Baccalaureate (IB) är en tvåårig utbildning, men här i Sverige lägger vi till ett förberedande år (PreDP) så att utbildningen blir treårig, precis som alla andra gymnasieprogram.

Ladda ner IB-tidning pdf. Pdf, 815.8 kB.

År 1 – Pre Diploma Programme, PreDP

Under det förberedande året på Rudbecksgymnasiet läser du utifrån svenska kursplaner men undervisningen är på engelska. På så sätt vänjer du dig vid att studera på engelska samtidigt som du förbereder dig för de kommande två åren på utbildningen. Du får svenska betyg (F-A) i alla ämnen.

År 2 och 3 – IB Diploma Programme, DP

År 2 och 3 utgår från IB:s internationella läroplan. Du läser tre ämnen på Standard Level (à 150 timmar) och tre på Higher Level (à 240 timmar). I årskurs 3 gör du dina avslutande examinationsuppgifter, som sedan bedöms av externa examinatorer. Du får betyg på en skala från 1 till 7, där 7 är det högsta.

De här ämnena läser du år 2 och 3

Programmet är uppbyggt av sex ämnesgrupper och du väljer själv vilka ämnen du ska fokusera på, ett från varje grupp 1–6 nedan. Grupp 6 innebär att du väljer ytterligare ett ämne från grupp 1-4.

Grupp 1 – Studies in Language and Literature
Grupp 2 – Language Acquisition (second language)
Grupp 3 – Individuals and Society
Grupp 4 – Sciences
Grupp 5 – Mathematics
Group 6 – Ytterligare ett ämne från antingen grupp 1-4.

Utöver de sex ämnena finns det ytterligare tre kurser som alla IB-elever läser:

Theory of Knowledge (TOK) där du får träna dig i att tänka kritiskt. På lektionerna diskuterar och resonerar vi kring olika ämnesområden utifrån etiska, filosofiska och psykologiska perspektiv. Vi reflekterar över vad kunskap är och hur man tar till sig kunskap.

Creativity, Acitivity and Service (CAS) utmanar dig i att våga prova nya saker och att utvecklas som person. Förutom att du får möjlighet att få prova på både kreativa och fysiska aktiviteter, handlar CAS om att hjälpa andra genom att identifiera behov i samhället eller världen där du kan göra en insats.

The Extended Essay är en uppsats på 4 000 ord i ett ämne som du själv väljer. Det är IB:s motsvarighet till gymnasiearbetet.

Se en film om IB-programmet

Här kan du se en film som beskriver vad IB-programmet är och vad som ingår i programmet. Filmen har en av våra elever har gjort.

The International Baccalaureate Diploma Programme

Lärare berättar

Ta del av intervjun med lärare som berättar om några av kurserna.

I Creativity, Acitivity and Service (CAS) får eleverna prova på både kreativa och fysiska aktiviteter.

The International Baccalaureate – the programme that opens many doors

What is it like to have all of your classes taught in English? And what opportunities does the International Baccalaureate programme offer? Listen to our students and teachers tell you more about the IBP at Rudbecksgymnasiet.

Så här söker du till IB-programmet

Det finns två olika antagningsgrupper för sökanden till IB-programmet på Rudbecksgymnasiet, en för dem som har svensk grundskoleexamen och en för dem som har en motsvarande utländsk utbildning.

Sökande med svensk grundskoleexamen

Om du har en svensk grundskoleexamen söker du via Gymnasieantagningen på samma sätt som till övriga gymnasieprogram. IB-programmet är då treårigt och omfattar PreDP (årskurs 1) och IB-DP (årskurs 2 och 3).

Sökande för direktantagning till IB Diploma Programme

Om du har en utländsk utbildning eller motsvarande kunskaper, kan du söka direkt till IB-DP (årskurs 2 och 3). Här finns det inga krav på färdigheter i det svenska språket.

Du söker genom att fylla i blanketten IB Admissions Application Form Pdf, 149 kB.. Sista ansökningsdag är 1 april. Adressen dit ansökan ska skickas står på blanketten.

Antagningen sköter vi på Rudbecksgymnasiet. Antagningsprocessen består av ett antagningsprov och en intervju med dig och din vårdnadshavare. För en mer detaljerad beskrivning, se IB Rudbecksgymnasiet Admissions Policy Pdf, 227.6 kB..

Här kan du läsa mer om hur vi jobbar på IB-programmet.

Under utbildningen

• Fördjupa dig i ämnen som du är intresserad av
  • Engelskspråkig undervisning
  • Internationell miljö

Efter examen

• Högskolestudier i Sverige
  • Internationella högskolestudier

Efter högskolestudier

• Goda förutsättningar för arbete utomlands

Kvalitetsarbete

På Rudbecksgymnasiet arbetar vi systematiskt med att följa upp, utvärdera och förbättra kvalitén på våra utbildningar. Resultat, analys och beslut om utvecklingsområden redovisar vi varje år i en kvalitetsrapport för respektive program.

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Anne-Sophie Skalin

DP Coordinator