På Tullängsgymnasiets restaurang serverar vi mat lagad från grunden med omsorg om djur, natur och människor. För oss i restaurangen och caféet är det därför självklart att så långt som möjligt använda närproducerade, ekologiska, KRAV- och rättvisemärkta råvaror. Vårt café är en samlingsplats för både elever och personal. Hit är du välkommen för att fika, umgås, plugga eller helt enkelt "bara vara".

Dekorationsbild

Vinnare i tävlingen White guide junior

Efter rigorösa förberedelser och hårt arbete tog sig Tullängen till seger i White Guide Junior 2023 i kategorierna Årets Hållbara Offentliga Restaurang och Årets Skolkock.

Läs hela nyheten

– Det är helt otroligt att få vara med och påverka framtidens mat och det hållbara arbetet vi jobbar med dagligen – för ungdomar idag, våra kommande generationer och så klart för mina egna barns skull, säger Kajsa Siggesson, kock på Tullängsgymnasiets restaurang.

Restaurangen

Alla skoldagar kl. 11–13.

Om restaurangen

I vårt kök lagar vi all mat från grunden. Varje dag erbjuder vi tre varmrätter som lagas med omsorg av våra duktiga kockar med kommunens klimatsmarta koncept i åtanke. Menyn är varierad och erbjuder allt från modern sk. husmanskost till modernare rätter. Till måltiden finns självklart även en stor säsongsanpassad sallad/grönsaksbuffé, bröd, diverse spreads och dryck.

Ekologiska, närproducerade och säsongsanpassade råvaror

För oss är det viktigt att laga mat av råvaror vi är stolta över. Det innebär bland annat att majoriteten av råvarorna är ekologiska, att så långt som möjligt välja närproducerade råvaror, att fisken kommer från hållbart bestånd som inte hotas av utrotning och att vi följer råvarans årstid.

Logotyp KRAV och MSC

Cirka 80 % av våra produkter är ekologiska och/eller KRAV-märkta och vi är MSC-certifierade.vVi värnar om dig, djur natur och kommande generationer.

Happenings i vår restaurang

Vi vill att du ska gilla det vi gör och den mat vi serverar därför är våra elever alltid välkomna med synpunkter och idéer. Har du idéer på ”happenings” är du hjärtligt välkommen att lämna dem.

Specialkost

Om du har behov av specialkost ska du fylla i ansökningsblanketten Behov av specialkost inom gymnasieskolan. För vissa typer av specialkost behöver du även lämna ett kostintyg, som kan vara en journalutskrift från 1177 eller intyg från legitimerad sjukvårdspersonal. Manual för utskrift av journalanteckning från 1177.

Blanketten och eventuellt kostintyg ska sedan lämnas till skolsköterskan.

Vi är stolta över de priser skolrestaurangen vunnit:

• White Guide Junior Årets skolkock 2023: Kajsa Siggesson
  • White Guide Junior Årets hållbara offentliga restaurang 2023
  • White Guide Junior Årets skolrestaurang 2021
  • Örebro kommun interna miljöpris 2020
  • White Guide Junior Årets Klimatkök 2020
  • White Guide Junior Årets hållbara skolmatskommun 2018

Lena Sjöqvist, kökschef, lena.sjoqvist@orebro.se, 019-21 66 19

Café Innova

Måndag–torsdag kl. 8–15.

Fredag kl. 8-13.

Sortiment och utbud

Caféet erbjuder ett brett utbud av bland annat smörgåsar, smoothies, frukt, juicer; allt för att förse dig med extra energi under skoldagen. I vårt utbud finns även kaffe/te, mineralvatten, kakor och bitar. För dig som inte äter frukost hemma erbjuder vi frukostpaket till förmånligt pris.

Utbudet av frukt, smörgås och drycker varierar men KRAV och ekologiska produkter prioriteras. Vi har en tydlig märkning av sortimentet för att du som gäst ska kunna göra medvetna val.

En viktig social mötesplats

Skolan, tillsammans med oss, erbjuder en trygg och trivsam miljö, där caféet fungerar som en social mötesplats för skolans elever och personal. Till oss kommer du för att studera, umgås, koppla av eller bara ses över en fika. Hos oss är allas lika värde allas ansvar!

Ett hälsosammare sortiment

Vi satsar på ett mer hälsosamt sortiment med mindre socker och främjar låga priser på frukt och nyttigare fikasortiment.

En hållbar och hälsosam miljö för alla!

Vår miljö är viktig och den kan vi påverka. Därför tänker vi ekologiskt och handlar närproducerat när det är möjligt. Självklart är vårt kaffe och te både ekologiskt och rättvisemärkt, liksom bananerna.

Annika Bergström, Café Innova, annika.bergstrom@orebro.se, 019-21 64 72.

Här hittar du en karta över skolbyggnaden.

Kontakta Tullängsgymnasiet