VVS- och fastighetsprogrammet

För dig som är serviceinriktad och intresserad av installation.

Inriktning:

VVS-teknik

Är du intresserad av installation, service och problemlösning? Då kan VVS- och fastighetsprogrammet vara rätt val för dig!

På VVS- och fastighetsprogrammet, inriktning VVS, utbildas du till VVS-montör. I yrket ingår arbeten med installation, service och underhåll av sanitetssystem, berg- och luftvärmepannor, varmvattenberedare, solvärme och arbete med energibesparing.

Du får också kunskap om installationsregler, bygglagstiftning och energi-, miljö och säkerhetsfrågor.

Vi är ett VVS-college

Tullängsgymnasiet är ett certifierat VVS-college – en kvalitetssäkrad utbildning som har ett nära samarbete med branschen. Det gör dig attraktiv på arbetsmarknaden och ger dig goda chanser till jobb.

Värdefulla kontakter inom branschen

Under utbildningen gör du minst 15 veckor APL (arbetsplatsförlagt lärande). Då lär du dig yrket ute på olika arbetsplatser tillsammans med en handledare. Tullängsgymnasiet har väl upparbetade kontakter inom branschen och många företag vill samarbeta med oss. Vi har bland annat ett samarbete med VVS-installatörerna i Örebro län.

Många möjligheter efter gymnasiet

Efter examen kan du arbeta som VVS-montör, läsa vidare inom yrkeshögskolan eller starta eget företag - vår idé om En väg in – flera vägar ut.

I utbildningen ingår kurser för att få grundläggande högskolebehörighet. Du får även möjlighet att läsa Matematik 2a, som ger särskild behörighet till tekniskt- eller naturvetenskapligt basår. Matematik 2 ger även särskilda förkunskaper till VVS-ingenjörutbildning på Yrkeshögskolan.

Även Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2 erbjuds. Dessa kurser startar endast om det finns tillräckligt intresse. Särskild behörighet förutsätter att du läst kurserna för grundläggande behörighet.

Introduktionsprogram

Om du saknar betyg i ett eller flera grundskoleämnen, som krävs för behörighet till ett nationellt program, kan du bli antagen till ett introduktionsprogram.

På introduktionsprogrammet får du en egen studieplan anpassad helt till dina förutsättningar. Studieplanen kan innehålla både grundskolekurser och gymnasiekurser. Vill du veta mer, kontakta studie- och yrkesvägledaren på din skola.

INRIKTNING och fördjupning

Inriktning och fördjupning

Inriktningen VVS passar dig som gillar service och kundbemötande och vill lära dig mer om installation och underhåll av till exempel värme-och sanitetssystem. Under utbildningen får du även kunskap om CAD, svetsteknik och energi-, miljö och säkerhetsfrågor.

Som VVS-montör får du ett fritt och självständigt yrke. Du arbetar nära dina kunder och ansvarar för allt från inköp av material till planering, montering och installation.

Kurser som ingår i utbildningen

Förutom de gymnasiegemensamma ämnena läser du även dessa kurser. Länkarna leder till Skolverket.

Kurser på inriktningen

Inriktning

400 p

Entreprenadteknik

100 p

VVS svets och lödning rör

Värmeteknik 1

under utbildningen

• VVS-college
  • Yrkesdiplom
  • APL (arbetsplatsförlagt lärande)
  • Grundläggande högskolebehörighet

efter studenten

• VVS-installatör
  • Högskolestudier (kräver grundläggande och/eller särskild behörighet)

efter högskolestudier

• VVS-ingenjör

Följ VVS- och fastighetsprogrammet i sociala medier

Kvalitetsarbete

På Tullängsgymnasiet arbetar vi systematiskt med att följa upp, utvärdera och förbättra kvalitén på våra utbildningar. Resultat, analys och beslut om utvecklingsområden redovisar vi varje år i en kvalitetsrapport för respektive program.

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Sandra Subraian Ekholm

Studie- och yrkesvägledare