Ordningsregler och fusk
Tullängsgymnasiets ordningsregler utgår från skolans värdegrund och är utarbetade av representanter för elever, vårdnadshavare och skolans personal.
Enligt skollagen ska det på alla skolor finnas ordningsregler. Syftet med reglerna är att säkra trygghet och studiero i skolan. De ska ge vägledning för elever, skolans personal och vårdnadshavare om förhållanden eller situationer som rör miljön i skolan.
Skolans värdegrund
Enligt läroplanen för gymnasieskolan är de grundläggande värden som skolans värdegrund omfattar i linje med de värden som vårt demokratiska samhälle vilar på. Värdegrunden omfattar:
- Människolivets okränkbarhet
- Individers frihet och integritet
- Alla människors lika värde
- Jämställdhet mellan könen
- Solidaritet mellan människor
Alla i skolan ska också ha respekt för människans egenvärde och för vår gemensamma miljö.
Förhållningssätt
Elever och skolans personal visar varandra respekt, har höga förväntningar på varandra och tror på varandras förmåga.
Elever bidrar genom att vara aktiva och ta eget ansvar för att uppnå goda studieresultat samt genom att vara med och skapa trygghet och studiero för alla.
Skolans personal bidrar genom att leda arbetet i skolan med struktur och tydlighet samt genom att vara med och skapa trygghet och studiero för alla. Skolans personal ingriper och agerar konsekvent om elever bryter mot ordningsreglerna.
Vårdnadshavare bidrar genom att samarbeta med skolan för att främja elevers allsidiga personliga utveckling.
Alla bidrar genom att omedelbart reagera på om någon agerar på ett sätt som strider mot ovanstående.
Befogenheter
Skolans personal har ansvar för eleverna i skolan. Om det händer något ska de ingripa för att skapa trygghet för eleverna eller för att komma till rätta med en elev som stör. Rektorn eller lärarna får då vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som krävs för att tillförsäkra eleverna trygghet eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. Åtgärderna får inte inskränka elevens rätt till utbildning och man får bara göra saker som är rimliga i förhållande till syftet och till omständigheterna i den aktuella situationen. Åtgärderna ska inte användas för att straffa eleverna utan tanken är att de ska leda till ett ändrat beteende så att arbetssituationen blir bättre för eleven och för alla andra på skolan.
Tullängsgymnasiets gemensamma regler
- Du ska följa personalens uppmaningar och anvisningar.
- Du ska vara rätt utrustad till respektive lektion och komma i tid.
- Du ska vara varsam med skolans lokaler och utrustning och följa de regler som gäller i vissa lokaler, t.ex. skolrestaurangen.
- Du ska bara använda de maskiner och den utrustning som du fått tillåtelse till.
- Du ska slänga skräp och fimpar i avsedda kärl.
- Du ska vara rökfri inom skolans område.
- Du ska vara fri från drog- eller alkoholpåverkan.
- Det är inte tillåtet att skolka.
- Det är inte tillåtet att fuska.
- Då skolan inte är en allmän plats ska du på personalens uppmaning kunna legitimera dig.
Om det finns regler som är specifika för ett visst program eller en viss sektor finns här ett utrymme för regler som kan beslutas av enskild rektor.
Hantering av fusk
Du ska kunna stå för den kunskap du tillägnat dig och vara värd de betyg du får. Därför ser vi på Tullängsgymnasiet allvarligt på alla former av fusk, kopiering och plagiat.
Definition av fusk
Med fusk menas att du under pågående skrivning använder otillåtna hjälpmedel, skriver av andra eller kommunicerar med andra på ett sätt som läraren inte har tillåtit. Otillåtna hjälpmedel kan t.ex. vara fusklappar, sms, mp3, chattprogram och e-post.
Att plagiera någon annans arbete är också fusk. Texter, bilder, musik och andra digitala produkter skyddas av upphovsrättslagen. Ska du använda någon annans arbete måste du källhänvisa på ett korrekt sätt.
Konsekvenser för dig om du fuskar, kopierar eller plagierar
Om vi kommer på dig med att fuska kommer vi inte bedöma det aktuella arbetet, provet eller inlämningsuppgiften.
Undervisande lärare kommer att kontakta dig och boka ett möte där du
och läraren, tillsammans med din mentor, pratar om händelsen. Efter mötet får
du som elev tre dagar på dig att informera dina vårdnadshavare om det
inträffade, innan mentor kontaktar hemmet. Läraren avgör om och hur ett
nytt tillfälle för kunskapskontroll ska ske för dig som fuskat.
Om vi kommer på dig med att fuska fler gånger kommer du och dina vårdnadshavare
(gäller omyndig elev) att kallas till ett möte med ansvarig skolledare,
undervisande lärare samt mentor. Upprepat fusk kan leda till avstängning enligt
skollagen kap 5 § 17.