Utbildning för handledare på arbetsplatser leder till ännu bättre APL

För att yrkeseleverna ska få ut det bästa möjliga under sin APL utbildar Tullängsgymnasiet handledarna som ska ta emot elever.

Deltagare vid utbildningen för APL-handledare 18 april 2024

APL (arbetsplatsförlagt lärande) är en viktig del i utbildningen på yrkesprogrammen, och programmen har minst 15 veckors APL. Meningen med APL är att eleverna på yrkesprogrammen blir förberedda för sitt yrke och anställningsbara direkt efter gymnasieexamen.

– När vi väljer att erbjuda denna utbildning för handledarna ser vi att kvaliteten ökar för våra elever när de gör sin APL. Handledarutbildningen är också ett önskemål från våra branscher och samarbetspartners. Vi utgår från Skolverkets handledarutbildning och kompletterar den med inslag från våra egna yrkesprogram och yrkeslärare. Det är viktigt att kunna samarbeta med branschen som får insyn i vår utbildning och vi som skola kan säkerställa att våra APL-platser har utbildade handledare, något som är viktigt i vårt kvalitetsarbete, säger Carolina Gustander, rektor Tullängsgymnasiet.

Mer om utbildningen

Utbildningen, som äger rum på Tullängsgymnasiet, ska ge APL-handledarna en större förståelse för hur elevens APL fungerar och vad som förväntas av arbetsplatsen och av skolan.