Pedagogiskt pris 2023 - vinnare Erik Sundeman

Ett stort grattis till Erik Sundeman som fick Pedaogiskt pris 2023 i kategorin Gymnasieskola/anpassad gymnasieskola!

Juryns motivering löd:

"Erik, ditt sätt att undervisa gör skoltiden till en fantastisk upplevelse! Du skapar lärmiljöer som är roliga, trygga och variationsrika. Eleverna längtar till lektioner med dig.

Du bryr dig om varje elev och eleverna har stort förtroende för dig. Du har en fantastisk förmåga att skapa arbetsro utan att någonsin behöva höja rösten. Det finns ett tydligt engagemang i allt du gör och du är aldrig rädd för att bjuda på sig själv för att eleverna lättare ska lära sig.

Det öppna och trygga klassrumsklimatet gör att eleverna aldrig är rädda för att ställa frågor. Du ger alltid mycket pedagogiska och utförliga förklaringar som ger klarhet.

Dina lektionsuppgifter ligger alltid nära verkligheten, vilket gör dem väldigt intressanta. Genom att spegla verkligheten med uppgifterna blir de inte bara roligare och mer engagerande – de förbereder även eleverna på ett bra sätt för de utmaningar som de kommer att få i arbetslivet.

Erik, du är en otroligt driven person både med eleverna och i det kollegiala. Du är en ambassadör för skolan och deltar i många sammanhang. I din roll som förstelärare driver du den pedagogiska utvecklingen på skolan, är skolans representant i olika pedagogiska nätverk, driver frågor kring digitalisering och är en stark röst bland kollegor runt om i Sverige."