Är du framtidens industritekniker som snabbt vill börja jobba?

På Industritekniska programmet får du lära dig ett tekniskt yrke på riktigt och kan snabbt börja jobba med det du lärt dig. Vi har ett unikt, nära samarbete med flera företag inom branschen. Här får du chansen att vara med och forma en helt ny utbildning som startar höstterminen 2025!

Ung kvinna i industrilokal.

På Industritekniska programmet får du förståelse för hur en produkt utvecklas från idé och design till färdig produkt. Du lär dig att använda industriell teknik och avancerade tekniska system. Du får också kunskap om hur arbetsplatser är organiserade, produktekonomi, användning av råvaror och energi och hur du säkerställer att produkterna håller rätt kvalitet. På Tullängsgymnasiet erbjuder vi inriktningen produkt- och maskinteknik.

Efter utbildningen kan du bland annat arbeta som CNC-operatör, montör eller maskinoperatör – yrken som idag är väldigt eftertraktade på arbetsmarknaden.

Industritekniska programmet ger dig möjlighet att knyta många kontakter

Tullängsgymnasiet har väletablerade kontakter inom branschen. Det är många företag som har valt att samarbeta med programmet:

– Företagen finns med som en naturlig del under hela utbildningen. Du som elev på Industritekniska programmet kommer bli erbjuden sommarjobb under utbildningen och visstidsanställning efter avklarad examen utifrån givna villkor, berättar Gustav Axmon, rektor på Tullängsgymnasiet.

Idag samarbetar programmet med de här företagen i Örebro län:

• Cummins-Meritor
  • Ellagro
  • Emhart glass
  • Epiroc
  • Johnsson Metall
  • Linde Maskiner
  • Mondi
  • Ory
  • Sigma Polymer Group
  • Stoneridge
  • Suzuki Garphyttan
  • Total Innovation
  • Vossloh.

Som alltid på Tullängen ger programmet dig många möjligheter efter examen. Du kan börja arbeta direkt, läsa vidare inom yrkeshögskolan eller starta eget företag. En väg in – flera vägar ut!

Mer information om programmet

Här kan du läsa mer om Industritekniska programmet.

Är du företagare och vill veta mer? Kontakta oss gärna!

Gustav Axmon, rektor, 019–21 66 30, gustav.axmon@orebro.se.

Oskar Holmqvist, företagskontakt och projektledare Industritekniska programmet, 019-21 66 44, oskar.holmqvist@orebro.se.