Guld och brons i matlagningstävling

Monatage av tre bilder. Den första på medaljen. Den andra på Maija Kariniemi och den tredje på Linus Olsson, eleverna som vunnit.

Vi säger grattis till Maija Kariniemi och Linus Olsson som tog guld respektive brons i en matlagningstävling i Litauen.

I tävlingen, som kan jämföras med ett europeiskt skolmästerskap, tävlar elever från skolor runtom europa i matlagning och bakning. Totalt var det cirka 400 elever som deltog från 16 olika länder.

Matlagningstävlingen gick ut på att laga två "amuse bouche" (en väldigt liten förrätt) och en varmrätt på tid. Lagen lottas och vår Linus Olsson fick tävla med Jitse Bosch från Nederländerna och Benedetta Nardini från Italien. Tillsammans tog de en bronsmedalj.

De lagade en amouse bouche med salt sill som huvudråvara och en med karljohanssvamp, som dessutom skulle tillagas enligt traditionella littauiska recept. Huvudingrediens i varmrätten var lammracks, medan övriga ingredienser var hemliga fram till tävlingens början.

I desserttävlingen blev det guld för Maija Kariniemi som tävlade tillsammans med Hanna Conroy från Irland. De skulle skapa en chouxbakelse i modern stil. Innan tävlingen presenterades den hemliga ingrediensen, som i år var kardemumma.

Maija och Hannas bidrag var en houxbakelse med krispig mandel- och kardemummatopp fylld med vit chokladcremaieux och en hallonbeauvoir – även den med lite kardemumma i. Som dekoration en rödfärgad chokladskiva samt karamelltuille, hallonsås och färska hallon.

En chouxbakelse med krispig  mandel- och kardemummatopp fylld med vit chokladcremaieux och en hallonbeauvoir – även den med lite kardemumma i. Som dekoration en rödfärgad chokladskiva samt karamelltuille, hallonsås och färska hallon.