Joakim från Virginska gymnasiet deltar i internationell mattävling!

I slutet av januari kommer Joakim Hven, elev på Restaurang- och livsmedelsprogrammet, representera Virginska gymnasiet på Young Chef Olympiad i Indien.

Kille med kockmössa och kockrock som håller i en stekpanna i köksmiljö.

Joakim Hven, elev på Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Young Chef Olympiad är en internationell matlagningstävling baserad i Indien. Tävlingen har arrangerats sedan 2015 och är en av världens största mattävlingar för studenter. Totalt delas 30 olika utmärkelser ut under tävlingen, som i år äger rum 28 januari-5 februari. Mattävlingen stödjer och främjar även FN:s mål för hållbar utveckling.

– Det känns bra inför Indien och tävlingarna där! Just nu är det mycket träning och planering. Vi förbereder oss genom att diskutera råvarukorgarna, provlagar olika idéer som poppar upp och förfinar de idéerna genom att träna på dem, säger Joakim Hven.

– Tävlingen börjar i New Delhi där de tävlande bland annat ska skära och tärna olika grönsaker och rotfrukter på tid. Sen ska de tillaga Crepes Sufflé och tillreda en vegetarisk maträtt från en råvarukorg inom två och en halv timme. Efter det så åker vi till Kolkata för finalen där de tjugo bästa nationerna deltar. Då är det en ny råvarukorg och en dessert som ska tillagas på samma tävlingssätt som under den första deltävlingen, berättar Niklas Ekholm, lärare på Virginska gymnasiet.

Vi önskar ett stort lycka till för Joakim och Niklas, som nu fortsätter att slipa på recept och putsa på maträtterna!

Är du också kreativ och smaksmart?

Här kan du läsa mer om Restaurang- och livsmedelsprogrammet.