Här möts olika generationer i träning och gemenskap

Virginska gymnasiet har ett speciellt samarbete med vård- och omsorgsboendet Södermalmshemmet i Örebro. Allt började en dag i Sveaparken, när seniorer som bor på Södermalmshemmets hade utomhusgymnastik samtidigt som elever från Virginska gymnasiet hade en idrottslektion i parken…

Senada Demirovic jobbar som kulturombud på Södermalmshemmet. Där anordnar hon olika aktiviteter för de som bor på vård- och omsorgsboendet:

– För ungefär ett och ett halvt år sedan skulle vi ha gymnastik i Sveaparken. Då hade Virginska gymnasiet en lektion där också. Eleverna tittade på det vi gjorde och hur vi utförde våra övningar. Seniorerna i sin tur tittade på hur ungdomarna kunde springa. Då gick jag fram och frågade om de vill vara med. De tackade ja med stora leenden och sedan dess har det varit mycket skratt och kärlek! förklarar Senada Demirovic.

Eleverna som var i Sveaparken den där dagen läste program med idrottsinriktning. Nästa dag ringde Anna, lärare på Virginska gymnasiet, upp Senada. Eleverna ville gärna fortsätta att hjälpa till med aktiviteter för seniorer. De blev inbjudna till Södermalmshemmet, där de fick prova att leda ett eget gymnastikpass:

– Och vilket pass de gav oss! Mina boende har aldrig varit så aktiva som med ungdomarna! berättar Senada.

Samarbetet mellan Södermalmshemmet och Virginska gymnasiet fortsätter. Idag är eleverna med och anordnar flera olika aktiviteter så som gymnastik, allsång, tipspromenader och dans.

– Det sprider så mycket glädje bland de boende. En av damerna som bor på Södermalmshemmet sa till mig att ”jag får en extra kick att gympa med ungdomar, de är vår framtid”. Jag är så tacksam över hur mycket vi kan göra när vi jobbar tillsammans. Eleverna har också beskrivit det som en fin känsla att få en chans att umgås med äldre. Vissa har kommit hit som frivilliga också och hjälpt till med utevistelse. Det är så viktigt att vi inte glömmer varandra, utan arbetar tillsammans för att minska ensamhet och istället ser till att ha roligt tillsammans! säger Senada.