Gelila Habteab

Gelila Habteab går sam-varianten SAIR, där man läser i högre tempo för att hinna med en universitetskurs.

Möt Gelila som går på programmet Internationella relationer på Karolinska gymnasiet

Internationella relationer är en spetsutbildning inom Samhällsvetenskapsprogrammet.

Varför valde du programmet Internationella relationer?

– Jag vill jobba internationellt så därför valde jag det här programmet. Vi gör mycket utbytesresor vilket jag tycker är kul. Sen är det också ett sam-program vilket jag ville läsa från början, men lite mer specificerat.

Hur är det att gå på programmet/Karro?

– Det är stressigt därför att vi läser alla kurser i ett 10 procent snabbare tempo än vad man annars gör, men det är för att vi sen i trean ska läsa en kurs på universitetet. Vi försöker hjälpa varandra i klassen, då blir det lättare.

Vad har du lärt dig/hur har du utvecklats här?

– Innan jag började på Karro trodde jag sam-programmet bara handlade om att lära sig om samhället, men nu vet jag att man lär sig att se saker på olika sätt och att vi fördjupar oss i flera olika ämnen.

Vad har du för framtidsplaner?

– Jag vill först plugga vidare i Sverige, och sen jobba utomlands i Asien, Latinamerika och självklart i mitt hemland i Afrika.

Text och bild: Nellie Ekeblom, elev på Samhällsvetenskapsprogrammet.

Kontakta Karolinska gymnasiet