Simon Tarakkamäki

Simon Tarakkamäki hoppas på att kunna lyckas som skådespelare. Bild: Emilia Sandin

Möt Simon som går på Estetiska programmet med inriktning teater på Karolinska gymnasiet

Varför valde du estetiska programmets teaterinriktning på Karro, Simon Tarakkamäki?

– Jag valde teater för att jag är intresserad av ämnet. Jag har spelat teater ända sen jag var liten, jag började på kulturskolan i Karlskoga när jag var 7. Sen dess har jag skådespelat som amatör på några teatrar. De senaste åren har jag börjat att smyga mig in i den professionella världen och gjort några betalda jobb. Teatern på Karro ger mig inte bara chansen att utvecklas som skådespelare utan vi får också träffa professionella skådespelare och se hur de har det.

Hur är det att gå estet teater på Karro?

– Det är bra och informativt och det känns som att det anpassar sig till allas nivå. Teaterprogrammet är jättekul och inspirerande. Perfekt för den som älskar teater och vill utvecklas vidare. Man behöver inte nödvändigtvis ha ambitionen att jobba inom teaterbranschen för att gå teater, för programmet ger dig högskolebehörighet så det finns många möjligheter att bli något annat om så önskas.

Vad har du lärt dig och hur har du utvecklats här?

– Man får en bra erfarenhet, det är duktiga och erfarna lärare. Utbildningen är upplagt på ett bra sätt. I ettan gör vi övningar, det blir en mjukstart, sen i tvåan och trean gör man produktioner, och det är produktionerna som är roliga. Man får erfarenhet och blir bättre. I tvåan har vi gjort två produktioner. Första terminen stod jag på scen som skådespelare. Då spelade vi "Hans-Christian och den lille vännen" där jag spelade betjänt. Den här terminen arbetade jag bakom scenen med produktion, scenografi, ljus och projicering när vi spelade en version av Askungen. Jag fick också hoppa in som skådespelare i en föreställning när en av de ordinarie skådespelarna var borta. Jag fick på bara några timmar läsa in rollens repliker och scener men med hjälp av resten av ensemblen klarade jag det. Sådana spännande saker händer på teatern!

Vad har du för framtidsplaner?

– Jag tänker försöka bli skådespelare, och fortsätta med det min inriktning har gett mig. Och det är ju inga problem, det är ju en väldigt bra erfarenhet att ha gått teaterestet för att sen söka till scenskolan. Jag siktar på en kombination av teater- och filmskådespelare. Förhoppningsvis får jag även jobba lite med regi, som jag tycker mycket om. Teaterinriktningen utbildar dig inte bara som skådespelare utan inom alla teaterns uttrycksområden såsom scenografi, kostym, mask och ljud och ljus.

Text: Chanel Pettersson och Emilia Sandin, elever på Samhällsvetenskapsprogrammet.

Kontakta Karolinska gymnasiet