• / För dig med kombinerad syn- och hörselnedsättning

För dig med kombinerad syn- och hörselnedsättning

Teckenspråk

Du som har en kombinerad syn- och hörselnedsättning kan självklart ansöka till Riksgymnasiet. Du kommer att gå i samma klass som övriga elever och få din undervisning på teckenspråk eller på talad svenska med stöd av hörteknik beroende på om du söker till Riksgymnasiet för döva eller Riksgymnasiet för hörselskadade.

När du läser på Riksgymnasiet får du stöd av vår dövblindsamordning. Samordningens uppgift är att se till att du får den hjälp du behöver både i skolan och boendet. Stödet planeras alltid utifrån dina personliga behov, tillsammans med dig och dina vårdnadshavare. Samordningen kan bland annat hjälpa till med:

• Anpassad belysning
  • Särskild teknik
  • Extra lärarresurs
  • Dövblindtolk
  • Assistenter

Vår dövblindsamordnare ansvarar också för att Riksgymnasiets personal får utbildning i vad det innebär att ha en kombinerad syn- och hörselnedsättning.

Kontakta Riksgymnasiet Örebro