Barnskötare – lärlingsutbildning

Utbildningen ger dig kunskaper om barns och ungas utveckling, lärande, behov och rättigheter samt om förskolans pedagogiska verksamheter. Efter utbildningen kan du arbeta som barnskötare i förskolan.

Det går för tillfället inte att söka till utbildningen

När vi har klart med datum för nästa kursstart informerar vi här om när ansökan öppnar.

Innehåll på sidan

Vad gör en barnskötare?

Barnskötaren arbetar med barn inom förskolan eller andra peda­go­giska verksamheter. Att delta i lekar och aktiviteter är en stor del av barnskötarens arbete, exempelvis vid utevistelse, i kreativ lek eller i sagostunder. I arbetet ingår även att utveckla den pedagogiska verksamheten tillsammans med förskollärarna.

Om utbildningen

Utbildningen ger dig kunskaper om barns och ungas utveckling, lärande, behov och rättigheter. Du får även lära dig hur man arbetar inom förskolan och andra pedagogiska verksamheter.

Lärlingsutbildning innebär att du gör större delen av din utbildning, minst 70 procent, på en arbetsplats. Utbildaren ansvarar för att ordna din APL-plats. Platsen kommer erbjudas inom ett område som du kan ta dig till med kollektivtrafiken. För att få genomföra APL inom barnomsorg krävs utdrag ur polisens belastningsregister.

Den teoretiska delen av utbildningen är på Komvux, Campus Risbergska, Hagagatan 53.

Arbetssätt och arbetsformer

Studierna bedrivs på heltid och på dagtid. I utbildningen varvas teori och praktik, och studierna bedrivs både i grupp och enskilt. Det innebär att du förväntas följa arbetsplatsens arbetstider samt närvara vid teoretiska genomgångar och undervisning på skolan. I veckorna är 3 dagar förlagd på en arbetsplats och 2 dagar är förlagd på skolan. Den del av utbildningen som är på skolan gör du på Campus Risbergska, Hagagatan 53, Örebro. Du förväntas även studera hemma på kvällstid eller på helger.

Datorn är ett nödvändigt hjälpmedel i dina studier.

Avgifter

Utbildningen kostar inget men du måste själv betala för kurslitteratur.

Utbildningsperiod

15 januari 2024 – 20 december 2024. Utbildningstiden är 49 veckor.

För att utbildningen ska starta behöver det vara tillräckligt många sökande. Utbildningen måste även få ekonomiskt stöd från staten.

Kurser som ingår, 1 300 poäng

Utbildningen består av en kombination av gymnasiala kurser som ska matcha de kompetenskrav som arbetsmarknaden ställer för att kunna anställa.

Länkarna går till Skolverkets webbplats.

Behörighet till utbildningen

För att få gå utbildningen måste du uppfylla kraven som gäller för alla yrkesutbildningar på gymnasienivå. Här kan du läsa vilka dessa krav är.

Du måste dessutom ha kunskaper i matematik och svenska för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. Kunskaperna ska motsvara grundskolans årskurs 9. Ett godkänt språktest är obligatoriskt för alla sökande som inte har godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på gymnasienivå.

Om du har läst kurserna via Komvux ska du ha kunskaper motsvarande:

• matematik, delkurs 3 på grundläggande nivå
  • svenska/svenska som andraspråk, delkurs 4 på grundläggande nivå.

Du måste kunna styrka dina kunskaper genom betyg, intyg och/eller testresultat.

Språktest

Efter inlämnad ansökan kommer du bli kallad till ett språktest, som bekostas av Komvux.

Har du godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på gymnasienivå kommer du inte bli kallad till ett språktest.

Är du döv eller har en hörselnedsättning?

Du som är döv eller har en hörselnedsättning kan också läsa våra yrkesutbildningar på gymnasienivå. Se film nedan på teckenspråk.

Vill du veta mer kan du boka ett möte med vår lärare Thomas Söderkvist, thomas.soderkvist@orebro.se. Thomas kan hjälpa dig med information om hur och när du kan söka till den utbildning du är intresserad av.

Så här ansöker du

Du ansöker till utbildningen på webben. Ansök här och få mer information.

Sista ansökningsdag

Sista dag då ansökan ska vara inlämnad är onsdag 18 oktober. Sista dag att komplettera inlämnad ansökan är 25 oktober.

Så fungerar antagning

Alla sökande till gymnasial vuxenutbildning är inte garanterade en plats. Om det finns fler behöriga sökande än antal platser görs ett urval. Urvalet görs enligt förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning. Du kan läsa om hur urvalet går till här.

Besked om antagning

Om du blir antagen får du en kallelse till utbildningen före kursstart. Blir du inte antagen får du ett reservbesked.

Inför utbildningsstart kallas du till ett obligatoriskt registreringstillfälle. Där bekräftar du att du tackar ja till din plats. Om du inte kan komma måste du anmäla det i förväg, annars stryks du från din plats.

Vid avhopp i början av utbildningen kan du som är reserv få en plats.

Finansiera dina studier

Du kan söka studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN) för att finansiera dina studier. Vid ansökan ska du uppge studietid och omfattning, det vill säga antal poäng.

Frågor?

Generella frågor om utbildningen och hur du ansöker

Kontakta Vägledningscenter

Frågor om innehållet i utbildningen

Kontakta
Reidun Tollvik, lärare
reidun.tollvik@orebro.se

Nermina Ajanovic, lärare
nermina.ajanovic@orebro.se

Victoria Winroth, lärare
victoria.winroth@orebro.se

Frågor om yrkesvuxutbildningar eller om du har behov av stöd i undervisningen

Kontakta Henrik Frih, utbildningssamordnare
henrik.frih@orebro.se, 019-21 38 50

Medfinansiering av EU

Utbildningen delfinansieras av EU-medel.

Blå EU-flagga till vänster och under en vit ruta med blå text: Finansieras av Europeiska unionen.

Kontakta Komvux