Komvux är den kommunala vuxenutbildningen för dig över 20 år. Här kan du läsa in behörighet för studier på högskola eller universitet, höja din kompetens inom ditt yrke eller skaffa dig en ny utbildning inom ett nytt yrkesområde. Att studera på Komvux kostar inget, och du väljer själv hur och när du vill studera.

Innehåll på sidan

Vem kan söka?

Du är behörig att söka till Komvux från och med höstterminen det år du fyller 20 eller när du är klar med din 3-åriga gymnasieutbildning och har gymnasieexamen eller ett studiebevis.

Vad kostar det?

Att studera på Komvux är gratis men du betalar själv för kurslitteraturen. Du har i de flesta fall rätt att söka bidrag eller lån från CSN. Läs mer om studieekonomi, bidrag och lån.

Studera när du vill

Fördelen med att läsa på Komvux är att det är du själv som väljer hur och när du vill studera. Du kan välja mellan studier på dagtid, kvällstid eller distans.

En annan av våra styrkor är att du studerar färre timmar i skolan, och får mer eget ansvar. Det gör att du kan kombinera kurser hos oss med annat som pågår i ditt liv.

Individuell studieplan

Du bestämmer tillsammans med en studie- och yrkesvägledare vad du vill läsa, och vilka ämnen du vill kombinera. Tillsammans sätter ni upp en studieplan som gäller enbart för dig.

Kontakta Komvux