Svenska som andraspråk 1 -orienteringskurs 100 p

Kursfakta

Kurskod:
Poäng: 100
Förkunskaper: Bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande. Du måste styrka dina förkunskaper med betyg, intyg eller testresultat.

Kursbeskrivning

Svenska som andraspråk Orienteringskurs, 100 p, är en förberedelsekurs som ges på dagtid och riktar sig till elever som ska studera svenska som andraspråk på gymnasienivå.

Den är sökbar för elever som kommer att läsa Svenska som andraspråk 1. I vissa fall kan även elever som haft stora svårigheter att nå kursmålen i Svenska som andraspråk 1 delta i kursen, som en repetition inför kursen i Svenska som andraspråk 2.

Du erbjuds fyra halvdagars lärarledda lektioner per vecka. Det innebär att du studerar på skolan med lärare på förmiddagarna och sedan själv arbetar vidare med dina uppgifter på eftermiddagarna samt den lektionsfria dagen, antingen hemma eller på skolan.

Kursinnehåll: språklig repetition och träning, introduktion till arbete på gymnasienivå, praktisk effektiv studieteknik, digital kompetens.

Kurslitteratur

Kursstarter sommaren 2024

Kurs på dagtid

Studieform:

Dagtid

Kurstid:

3 juni –5 juli

Antal veckor:

Studietakt:

Ansökningsperiod:

22 mars –29 april

Sista kompletteringsdag

10 maj

Antagningsbesked:

22 maj

Övrigt:

Kursbeskrivning Pdf, 96.2 kB.