Som personbilsmekaniker arbetar du med att utföra service, underhåll och reparation av personbilar. Utbild­ning­en ger dig både teoretiska och praktiska kunskaper för att kunna arbeta med service, underhåll och reparationer på en personbils­verkstad.

Det går för tillfället inte att söka till utbildningen

När vi har klart med datum för nästa kursstart informerar vi här om när ansökan öppnar.

Innehåll på sidan

Om utbildningen

Som personbilsmekaniker har du kontakt med kunder och behöver därför ha känsla för service och kundvård, utöver dina tekniska kunskaper.

Yrket personbilsmekaniker har förändrats i takt med bilutvecklingen. En mekaniker ska ha motorkunskaper men behöver även kunskaper inom mekanik, elektronik och it, eftersom personbilarna har blivit mer tekniskt avancerade och numera består av ett antal datorer som måste fungera ihop. I denna utbildning får du därför läsa flera kurser med fokus på el- och hybridfordon. Servicelitteratur och diagnosverktyg är ofta på engelska. Du behöver därför kunna läsa och förstå engelska.

För att öka dina möjligheter att få arbeta som personbilsmekaniker efter utbildningen, är det bra om du har körkort.

Som maskinmekaniker behöver du kunskap inom mekanik, elektronik och it. Du utför reparationer, service och felsökning på tunga fordon, som till exempel jordbruks­maskiner, skogs­maskiner och entreprenad­maskiner.

Utbildningen sker i samarbete med Tullängsgymnasiet i Örebro, och är i deras lokaler på Tullängsgatan 7.

Arbetssätt och arbetsformer

Studierna bedrivs på heltid och på dagtid. Det innebär att du förväntas närvara vid undervisningen på skolan. Vi varvar teoretiska genomgångar med praktiska övningar, och studierna bedrivs både i grupp och enskilt.

Minst 15 procent av utbildningen gör du på en arbetsplats med handledare, i så kallat arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Vi strävar efter att anpassa utbildningen utifrån deltagarnas indivi­du­ella behov, önskemål och förutsättningar. Samtidigt förutsätter vi att du själv tar ett stort eget ansvar för att nå målen med utbild­ning­en.

Datorn är ett nödvändigt hjälpmedel i dina studier, du behöver därför ha tillgång till en bärbar dator.

Avgifter

Utbildningen kostar inget men du måste själv betala för kurslitteratur.

Utbildningsperiod

21 augusti 2023 – 24 juni 2024, totalt 45 utbildningsveckor.

Utbildningen startar under förutsättning att den beviljas ekonomiskt stöd och att det är tillräckligt många sökande.

Kurser som ingår, 1 400 poäng

Länkarna går till Skolverkets webbplats.

Behörighet till utbildningen

För att få gå utbildningen måste du uppfylla kraven som gäller för alla yrkesutbildningar på gymnasienivå. Här kan du läsa vilka dessa krav är.

Du måste dessutom ha kunskaper i matematik och svenska för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. Kunskaperna ska motsvara grundskolans årskurs 9. Ett godkänt språktest är obligatoriskt för alla sökande som inte har godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på gymnasienivå.

Om du har läst kurserna via Komvux ska du ha kunskaper motsvarande:

• matematik, delkurs 3 på grundläggande nivå
  • svenska/svenska som andraspråk, delkurs 4 på grundläggande nivå.

Du måste kunna styrka dina kunskaper genom betyg, intyg och/eller testresultat.

Språktest

Efter inlämnad ansökan kommer du bli kallad till ett språktest, som bekostas av Komvux.

Har du godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på gymnasienivå kommer du inte bli kallad till ett språktest.

Är du döv eller har en hörselnedsättning?

Du som är döv eller har en hörselnedsättning kan också läsa våra yrkesutbildningar på gymnasienivå. Se film nedan på teckenspråk.

Vill du veta mer kan du boka ett möte med vår lärare Thomas Söderkvist, thomas.soderkvist@orebro.se. Thomas kan hjälpa dig med information om hur och när du kan söka till den utbildning du är intresserad av.

Så här ansöker du

Du ansöker till utbildningen på webben. Ansök här och få mer information.

Sista ansökningsdag

Kort ansökningstid. Lämna in ansökan omgående

Så fungerar antagning

Alla sökande till gymnasial vuxenutbildning är inte garanterade en plats. Om det finns fler behöriga sökande än antal platser görs ett urval. Urvalet görs enligt förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning. Du kan läsa om hur urvalet går till här.

Besked om antagning

Om du blir antagen får du en kallelse till utbildningen före kursstart. Blir du inte antagen får du ett reservbesked.

Inför utbildningsstart kallas du till ett obligatoriskt registreringstillfälle. Där bekräftar du att du tackar ja till din plats. Om du inte kan komma måste du anmäla det i förväg, annars stryks du från din plats.

Vid avhopp i början av utbildningen kan du som är reserv få en plats.

Finansiera dina studier

Du kan söka studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN) för att finansiera dina studier. Vid ansökan ska du uppge studietid och omfattning, det vill säga antal poäng.

Frågor?

Generella frågor om utbildningen

Kontakta Vägledningscenter

Frågor om innehållet i utbildningen

Kontakta Peter Larsson, lärare
peter.larsson@orebro.se

Frågor om yrkesvuxutbildningar eller om du har behov av stöd i undervisningen

Lovisa Anell, utbildningssamordnare
lovisa.anell@orebro.se, 019-21 33 36

Medfinansiering av EU

Utbildningen delfinansieras av EU-medel.

Blå EU-flagga till vänster och under en vit ruta med blå text: Finansieras av Europeiska unionen.

Kontakta Komvux